RVO wil laadpunten efficiënter benutten
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft het laadgedrag van Nederlandse EV-rijders in kaart gebracht. Met de data van één miljoen laadtransacties en een serie interviews wil de RVO de laadinfrastructuur efficiënter benutten.
Het overgrote deel van EV-rijders volgt een routinematig patroon bij het laden, in zowel stedelijke als plattelandsgebieden. Ze kiezen voor gemak en gewoonte en kijken minder naar de resterende actieradius. Het laadgedrag kent een duidelijke piek in de ochtend- en middaguren. Gebruikers sluiten de auto ongeacht het accuniveau aan op het werk of bij thuiskomst. Kenmerkend is dat de meerderheid van de rijders de auto niet ontkoppelt of verplaatst als de accu vol is. Laadpunten blijven hierdoor langer bezet dan voor het opladen nodig is.
In het rapport staan enkele aanbevelingen om de laadinfrastructuur efficiënter te benutten:
- EV-rijders voorlichten en stimuleren de auto te ontkoppelen bij een volle accu als ze bij een openbaar toegankelijk punt laden.
- Toepassen van laadparkeerbeleid voor EV’s en slimme laadtechniek bij (semi-)publieke laadpunten.
- Semipublieke laadpunten openstellen ’s nachts.
46 procent gebruikt één laadpunt
Veel EV-rijders laden op bij punten die ze al kennen. Van de onderzochte groep gebruikt 46 procent één laadpunt, met een sterke voorkeur voor het gebruik van een punt bij huis. Door 20 procent wordt twee verschillende laadlocaties gebruikt, waarbij de gebruiker in veel gevallen de auto naast thuis ook op het werk aansluit. Een groep van 4 procent laadt op bij tien of meer verschillende punten.
Nog geen reacties