Meeste publieke laadpalen in EU staan in Nederland
Ruim 122.000 laadpalen
Nederland heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto’s in de Europese Unie (EU). Van alle publieke laadpunten, stond eind juni 2018 maar liefst 28,1 procent in Nederland. Dat zijn er 32.875. Nederland telt inmiddels in totaal ruim 122.000 laadpalen.
Laadinfrastructuur
Dit alles blijkt uit een publicatie van RAI Vereniging over de elektrische auto’s en laadinfrastructuur. Om aan de toekomstige emissiedoelstellingen te kunnen voldoen, moet de komende jaren blijvend worden geïnvesteerd in (snelle) laadinfrastructuur.
“Aandeel elektrische personenauto’s in het Nederlandse wagenpark: 1,4%”
Publiek
Volgens RAI Vereniging loopt Nederland in de EU voorop bij de introductie van elektrische auto’s. Tussen januari 2010 en juni 2018 is het aantal laadpalen in Nederland gegroeid van 400 naar 122.036. Hiervan zijn 32.875 publiek. Nederland heeft daarmee het grootste publieke laadnetwerk van de EU gevolgd door Duitsland (25.241), Frankrijk (16.311) en Groot-Brittannië (14.256).
Fiscale stimulering
De enorme groei van laadinfrastructuur is vooral te danken aan de fiscale stimulering van plug-in hybrides (PHEV) en volledig elektrische auto’s. Dankzij deze stimulering telde Nederland in juni van dit jaar totaal 122.305 elektrische personenauto’s. Hiervan zijn 93.186 PHEV’s en 29.119 volledig elektrische auto’s. Sinds 1 januari 2017 worden zakelijk alleen nog volledig elektrische auto’s gestimuleerd met een lage bijtelling van 4 procent. De verkoop van PHEV’s is sinds de piek in 2015 met 39.763 registraties, daardoor gedaald naar 1.100 PHEV’s in de eerste zes maanden van 2018. Het aandeel volledig elektrische auto’s blijft echter groeien. Werden in heel 2017 nog 7.958 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, halverwege dit jaar stond de teller al op 7.947. RAI Vereniging verwacht dat dit jaar circa 15.000 nieuwe vol elektrische auto’s de showroom verlaten.
Uitbreiden laadcapaciteit
In het regeerakkoord is de ambitie opgenomen dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. Daarnaast zijn er Green Deals gesloten waarin ambities zijn vastgelegd voor de groei van elektrisch personenvervoer en zero emissie stadslogistiek. Om deze doelstellingen te kunnen bereiken, moet fors ingezet worden op de aanleg van meer laadinfrastructuur op straat, semipubliek, privaat en snellaadpunten. Het gaat daarbij om een noodzakelijke toename van publieke laadpunten van 33.000 in 2017 naar zo’n 1,8 miljoen in 2030 en voor snelladers van 750 naar 1.500 in 2030.
Nieuwverkopen Full EV 2018 (t/m juni)
- Tesla Model S: 1.761
- Nissan Leaf: 1.239
- Volkswagen Golf: 1.178
- Tesla Model X: 1.042
- Hyundai Ioniq: 792
- BMW i3: 634
- Renault Zoe: 561
- Opel Ampera-e: 525
- Smart Forfour: 56
- Volkswagen Up: 30
- Smart Fortwo: 27
- Peugeot Partner: 24
- Kia Soul: 16
- Citroën C-Zero: 15
- Peugeot iOn: 14
- Jaguar I-Pace: 12
- Citroën Berlingo: 7
- Nissan overig: 3
- Mercedes-Benz B-klasse: 2
- Overige merken: 9
Totaal Full Ev’s 7.947
Nieuwverkopen PHEV 2018 (t/m juni)
- Porsche Panamera: 220
- Volvo XC60: 135
- Mitsubishi Outlander: 130
- BMW 5 Serie: 111
- Mini Countryman: 68
- Hyundai Ioniq: 57
- BMW 3 Serie: 55
- Toyota Prius: 53
- BMW i8: 37
- Volvo XC90: 33
- BMW 2 Serie Active Tourer: 29
- Mercedes-Benz GLC: 27
- Volkswagen Golf 19
- BMW 7 Serie”” 18
- Volkswagen Passat 17
- Mercedes C-klasse”” 15
- Volvo V90 12
- Mercedes-Benz E-Klasse: 11
- Volvo S90: 9
- BMW X5: 8
- Audi Q7: 7
- Kia Optima: 5
- Audi A3: 4
- Porsche Cayenne: 3
- Volvo V60: 3
- Overige merken: 14
Totaal PHEV’s 1.100
Zelf rij ik sinds kort in een 2e hands Renault Zoe Q210 uit 2015 met een bereik van 110km. Mijn ervaring is dat er genoeg laadpalen en snelladers zijn. Op sommige stukken mogen wel een paar snelladers bij. Het blijft wel plannen natuurlijk. Met de juiste app is het plannen goed te doen. Men kan niet blind ergens naar toe rijden. Het argument om niet elektrische te rijden omdat er niet voldoende laadpalen zou zijn, gaat niet op. Hoe het in onze buurlanden is, heb ik geen ervaring mee.