Run op 4 procent bijtelling nu echt losgebarsten
Elektrische auto’s domineren de verkooplijsten
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De run op elektrische auto’s met 4 procent bijtelling lijkt met de jaarwisseling nu echt in zicht. In de meest recente prijslijsten zijn het vooral de batterij-elektrische auto’s zoals de Tesla Model 3 die hoog eindigen.
Bijtelling 2019
Niet alle batterij-elektrische auto’s in Nederland vallen nog volledig onder de regeling van 4 procent bijtelling. Alles is afhankelijk van de catalogusprijs van het voertuig. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen meer dan 50.000 euro reken je met een bijtellingspercentage van 22 procent.
Bijtelling 2020: dit gaat er gaat veranderen
Voor 2020 wijzigt de bijtelling. In 2020 krijgen batterij-elektrische auto’s 8 procent bijtelling tot een catalogusprijs van 45.000 euro en 22 procent daarboven. Je begrijpt dus best dat Nederlanders die nu een auto van de zaak mogen uitkiezen, massaal willen gaan voor een batterij-elektrische auto met een catalogusprijs van minder dan 50.000 euro. Dat zijn er aardig wat, denk aan de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, BMW i3s, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric, Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf en Opel Ampera-e. En laten nu net deze auto’s het ontzettend goed doen in de registratiecijfers.
Tesla Model 3 geliefd!
Tesla doet bijvoorbeeld al in heel 2019 uitstekende zaken met de Model 3, de instapper van het merk. In de maand mei registreerde Tesla 419 exemplaren van de Model 3, 2.487 in juni, 590 in juli en 1.180 in augustus 2019. In september 2019 waren dat er zelfs dik 5.800. Daarmee heeft Tesla in september 2019 een marktaandeel van een slordige 15,5 procent. Saillant detail: met 5.890 exemplaren registreerde Tesla in september 2019 meer auto’s dan in de eerste negen maanden van 2018 bij elkaar (5.284).
Autoverkoopcijfers september 2019
In totaal kregen er in september 2019 exact 38.122 nieuwe personenauto’s een kenteken, versus 29.301 stuks in september 2018. Dit staat gelijk aan een toename van 30,1 procent. Cumulatief gezien zijn er in de negen maanden van 2019 in totaal 331.267 nieuwe personenauto’s geregistreerd versus 359.317 stuks in 2018. De registratie van nieuwe personenauto’s is dus iets gedaald met 7,8 procent. Naar verwachting krijgen er in heel 2019 ongeveer 415.000 nieuwe auto’s een kenteken.
De 5 populairste modellen in de eerste negen maanden van 2019
1: Tesla Model 3 – 13.587 stuks – 4,1% marktaandeel
2: Volkswagen Polo – 9.684 stuks – 2,9% marktaandeel
3: Ford Focus – 8.606 stuks – 2,6% marktaandeel
4: Opel Karl – 7.987 stuks – 2,4% marktaandeel
5: Volkswagen Golf – 7.589 stuks – 2,3% marktaandeel
De 5 populairste automerken in september 2019
1: Tesla – 5.890 stuks – 15,5% marktaandeel
2: Opel – 3.595 stuks – 9,4% marktaandeel
3: Peugeot – 2.631 stuks – 6,9% marktaandeel
4: Toyota – 2.585 stuks – 6,8% marktaandeel
5: Volkswagen – 2.280 stuks – 6,0% marktaandeel
Run op BEV’s tot 50.000 euro
In de maanden oktober, november en december nemen de registratiecijfers van batterij-elektrische auto’s explosief toe in Nederland. Feitelijk vindt er een herhaling plaats van enkele jaren geleden toen er massaal werd ingezet op plug-in hybrides. Deze keer zijn het batterij-elektrische auto’s van minder dan 50.000 euro waarop een run ontstaat. Als een autofabrikant nog kan leveren in 2019, dan zit het merk gebakken.
Autobelastingen batterij-elektrische auto’s en plug-in hybrides 2020
- Batterij-elektrische auto’s: geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) tot eind 2024. Vanaf 2025 krijg je 75 procent korting en vanaf 2026 is de korting 0 procent.
- Plug-in hybrides: korting op motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor plug-in hybrides tot 2026. Tot eind 2024 profiteer je van 50 procent korting op de wegenbelasting, in 2025 van 25 procent en in 2026 is er geen korting meer.
- Geen aanschafbelasting (BPM) tot eind 2024. Vanaf 2025 betaal je 360 euro BPM.
Nog geen reacties