Roadtrip Ford Mustang Mach-e: op naar Frankrijk!
Rijden van laadpaal naar laadpaal is best comfortabel
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een roadtrip met een elektrische auto vraagt om planning. Zo ook met de Ford Mustang Mach-e. Toch blijkt het afleggen van langere afstanden met een moderne elektrische auto echt niet meer stressvol, integendeel zelfs.
Vertrekpunt: Hazeldonk
Ons startpunt is de Fastned-locatie bij Hazeldonk, bij de grensovergang tussen Nederland en België. De reis heeft een eenvoudige opzet. We rijden door naar ons hotel in Leudon-en-Brie, een gemeente in het Franse departement Seine-et-Marne. Vervolgens rijden we vanuit die locatie door naar Circuit La Ferté Gaucher om vanuit daar weer richting Hazeldonk te rijden. Al met al ongeveer 800 kilometer.
Pittige Mustang Mach-e
We rijden overigens in een 69.000 euro kostende, Grabber Blue-kleurige Ford Mustang Mach-e AWD met de grotere 98 kWh-batterij, goed voor een systeemvermogen van 351 pk (258 kW) en 580 Nm aan koppel. Op papier heeft de Ford een range van 540 kilometer, maar in de praktijk moet je rekenen op 380 tot 450 kilometer, ook dat is nog best behoorlijk.
68 procent acculading, 300 kilometer range
Uiteraard is deze actieradius sterk afhankelijk van je gekozen rijtempo. Een gangetje van 80 tot 100 km/u is ideaal voor een elektrische auto. Maar als je toch weet dat je meer dan genoeg accureserve hebt om thuis te komen, is het ook niet erg om een keertje 130 km/u te rijden waar dat is toegestaan. De actieradiusmeter geeft bij 80 procent ongeveer 360 kilometer range aan. We verlaten Hazeldonk met 68 procent acculading, goed voor 300 kilometer range. Daarmee kunnen we eigenlijk al een heel groot deel van onze heenreis overbruggen.
Gratis laden, huh?
We laden op de heenreis onder meer bij Enercon. Daar hebben we geluk, want we kunnen er gratis opladen met krachtstroom, tot wel 149 kW. Want dat laat de Mustang Mach-e toe. Binnen een paar minuten hebben we er zo weer 100 kilometer rijbereik erbij. Sterker nog: 4 minuten laden resulteert in 9 kWh aan toegevoegde stroom. Dat schiet lekker op! En het kost niets, is dat even fijn.
Gemoedsrust
Op het Circuit La Ferté Gaucher verblijven we de hele dag, dus daar kan de Mustang Mach-e langere tijd aan de snellader. Zodoende vertrekken we met voldoende energie in de batterij om weer richting huis te rijden. Dat geeft gemoedsrust. We zijn in Frankrijk om te rijden met de Ford Mustang Mach-1, de Ford Puma ST en de legendarische Ford GT.
Laden bij Ionity
Op de terugweg maken we bij Doornik een stop bij Ionity, een groot Europees netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s. In de batterij zit dan nog 14 procent lading, dus we hebben hem over een afstand van dik 250 kilometer aardig leeg gereden.
Prijzig laadbeurtje
Na 39,5 minuten heeft Ionity liefst 60 kWh in de Mustang Mache-e gepompt, goed voor ongeveer 80 procent acculading en 360 kilometer range. Met dat rijbereik kunnen we Hazeldonk met gemak halen. Dit was overigens wel een prijzige laadsessie, want bij Ionity betaal je 0,79 eurocent per kWh. We moeten dus 47,40 euro afrekenen. En daar krijgen we dan ongeveer 280 kilometer rijbereik voor terug. Dat is omgerekend dus ongeveer 17 eurocent per kilometer.
Praktische overwegingen
Snelladen is dus best prijzig, al zal je dit eerder uit noodzaak doen of uit praktische overwegingen om snel weer je weg te kunnen vervolgen. Wie in Nederland elektrisch rijdt, laadt zijn of haar auto vaker thuis of op het werk op en dat drukt de kosten natuurlijk aanzienlijk. Neem dus wat hogere laadkosten voor lief als je naar het buitenland reist. Bovendien hadden we tijdens onze trip dus geluk bij Enercon. Daar was de snellaadsessie helemaal gratis, dus dat compenseert de kosten weer een beetje.
Drie tot vier laadstops
Met de Mustang Mach-e hebben we ongeveer 800 kilometer afgelegd. En dat heeft in totaal drie tot vier laadstops gekost. Soms was het gewoon een kwestie van even 10 minuten snelladen om weer net wat verder te komen. Echt lange laadsessies hebben we dus niet gehad. De langste was bij Ionity, maar ook die kleine 40 minuten vlogen voorbij. Bovendien maak je tijdens het laden een praatje met andere EV-rijders. Die zijn opmerkelijk genoeg altijd bijzonder vriendelijk. Soort zoekt soort kennelijk.
Knoop dit in je oren
Wat je leert tijdens zo’n langere reis? In ieder geval dat de Ford Mustang Mach-e een heerlijke reisauto is. Bijzonder stil, prettig gedempt en goed doordacht. Je leert ook dat rijden van laadpaal naar laadpaal best comfortabel is. Je hakt de reis op in etappes, zonder dat je in een keer 7 uur doorknalt richting je eindbestemming. Je pakt daardoor meer rust en neemt de tijd om een broodje te eten en om wat koffie of thee te nuttigen. De inwendige mens versterken is natuurlijk ook belangrijk. Maar wat je vooral in je oren moet knopen, is dat laden tussen 20 en 80 procent het beste is voor de batterij. Van 0 naar 20 en van 80 tot 100 procent acculading kost gewoon veel tijd. Tussen 20 en 80 procent in de batterij in zijn element en gaat laden het snelst.
Nog geen reacties