Rijtest Volkswagen e-up! – Verrassend volwassen elektrische auto
Boodschappen voor een hele week inslaan of woon-werkverkeer, dat kan prima met de elektrische Volkswagen e-up! Met de achterbank plat heb je bijna duizend liter laadruimte. En de actieradius met een volle batterij (18,7 kWh) is groot genoeg om ook langere ritten te maken.
76 kilometer hebben we voor de boeg met de e-up! Het is de afstand naar kantoor en daar kan hij aan de laadpaal. De batterij zit vol en de boordcomputer belooft een actieradius van 151 kilometer. Binnen een paar kilometer loopt die echter al terug naar 129 kilometer. Oeps, als dat maar gaat lukken… Bij kantoor aangekomen resteert nog een kleine zestig kilometer actieradius. De sterk afnemende actieradius in de eerste kilometers is vooral het gevolg van wat te enthousiast optrekken, zo blijkt.
Sneller dan een GTI
Accelereren kan de compacte elektrische auto van Volkswagen als de beste. Vanuit stilstand naar 60 km/uur is hij zelfs sneller dan een Golf GTI. Dat komt door de grote trekkracht (210 Nm) van de elektromotor, die 60 kW vermogen levert. Er zijn compacte auto’s met verbrandingsmotor die het met minder moeten stellen.
In de praktijk is een actieradius van gemiddeld 130 kilometer goed haalbaar, zeker als je de eco-rijmodus regelmatig gebruikt. Dan beperk je het vermogen tot 50 kW en de trekkracht tot 130 Nm. Dan rijdt hij nog best vlot, maar de energiemeter loopt beduidend snel minder terug.
Terugwinnen
Net als in andere elektrisch aangedreven auto’s levert afremmen stroom op. De motor fungeert dan als dynamo. In de Volkswagen e-up! is ook handmatig te kiezen uit drie terugwinningsstanden. In de hoogste stand remt de auto zelfs behoorlijk af zodra je het gaspedaal loslaat. Het rempedaal intrappen is vaak niet eens nodig.
Complete uitrusting
De e-up! is door zijn compacte afmetingen wendbaar en makkelijk te parkeren. Vooral de stad lijkt dan ook zijn habitat. Toch bevalt hij ook goed op de snelweg. Hij rijdt heerlijk stil en is opmerkelijk soepel geveerd voor een compacte auto. De uitrusting is comfortabel compleet, met onder meer navigatie, climate control, verwarmbare stoelen en een verwarmbare voorruit.
Opladen
Het opladen kan aan het stopcontact thuis met 230 volt. Dat duurt maximaal zes uur. Er is ook een snellaadfunctie, dan duurt het laden maximaal een halfuur.
De Volkswagen e-up! kost 25.520 euro. Het is ook mogelijk de auto te rijden met een abonnement van 495 euro per maand. Dat is inclusief een laadpakket, een jaar gratis groene stroom, vier jaar onderhoud en een vakantieauto voor drie weken per jaar (een VW Golf Variant).
Nog geen reacties