Rijtest – Ford Mondeo Hybrid
Voor autofabrikanten is het een sport om maximaal rendement te halen uit een hybride-aandrijflijn. Een zo laag mogelijk verbruik en dito geringe CO2-uitstoot is immers het doel. Ford past voor zijn nieuwe Mondeo Hybrid zelfs een systeem toe dat warmte uit uitlaatgassen benut om het interieur te verwarmen.
In het Spaanse Granada, waar we kennis maakten met deze nieuwe hybride, lukte het niet om deze noviteit te beoordelen. Daarvoor was de omgevingstemperatuur, ook eind oktober, nog te hoog. Slim is het wel om de hitte van de uitlaatgassen via een warmtewisselaar te pakken en te gebruiken voor verwarming. Per slot van rekening gaat bij een verbrandingsmotor nog altijd de meeste energie in de vorm van warmte verloren. Niet alleen via koeling, maar ook via de uitlaatpijp.
Europa
De Ford Mondeo Hybrid is de eerste hybride-auto die Ford in Europa bouwt, om precies te zijn in het Spaanse Valencia. De hybride is technisch gelijk aan de Ford Fusion Hybrid, die al geruime tijd leverbaar is in de Verenigde Staten. In de hybride-aandrijving zijn een 2,0-liter benzinemotor aan het werk en twee elektromotoren: één ter ondersteuning van de aandrijving en de ander voor het opladen van de 1,4 kWh lithium-ion batterij. Benzinemotor en elektromotor samen zijn goed voor een maximaal vermogen van 140 kW.
Acceleratie
Elektrisch rijdend kan de Ford Mondeo Hybrid een snelheid halen van 135 km/u. Op weg daarnaartoe springt de verbrandingsmotor overigens wel snel bij. Zonder zou kunnen, alleen versnelt de Mondeo dan wel heel langzaam. In de praktijk is de benzinemotor gewoon regelmatig nodig voor acceptabele prestaties. Maar bij wegrijden en constante lage snelheden doet de viercilinder niet mee.
Spaartechniek
De Ford Mondeo Hybrid is trouwens met nog meer spaartechniek volgestouwd. Dat zijn onder meer een elektrisch aangedreven airconditioning en dito stuurbekrachtiging. De hiervoor benodigde pompen draaien kortom alleen als het nodig is, terwijl dergelijke attributen normaal gesproken continu worden aangedreven door de motor. Een ‘Brake Coach’ systeem zorgt ervoor dat je als bestuurder gelijkmatiger gaat remmen, waardoor bij vertraging een hoger rendement bij het terugwinnen van remenergie wordt bereikt. Samen met een beetje beheerste rijstijl moet een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km mogelijk zijn.
De Ford Mondeo Hybrid is louter leverbaar als vierdeurs sedan voor een prijs van 37.995 euro.
Nog geen reacties