Rijtest – Ford C-Max Plug-In Hybrid (7% bijtelling!)
Gebaseerd op de C-Max die we al een aantal jaar kennen, maar dan voorzien van een 88 kW elektromotor
Dat autofabrikanten goede zaken doen met plug-in hybrides, blijkt maar weer door de primeur die we in handen hebben met de Ford C-Max Plug-In Hybrid. Om van het gunstigste fiscale klimaat te profiteren haalde Ford hem naar ons land.
De Ford C-Max Plug-In Hybrid is gebaseerd op de C-Max die we al een aantal jaar kennen, maar dan voorzien van een 88 kW elektromotor en een 7,6 kWh accupakket. De elektromotor zit in de CVT-bak gemonteerd. De MPV behoudt dus zijn voorwielaandrijving.
Displays
In de C-Max kan je de snelheid permanent zien op een analoge snelheidsmeter in het midden van het instrumentarium. Aan weerszijde plaatste Ford digitale displays. Met het doorspitten van alle menuutjes kan je bijna je hele rit vullen in de C-Max. Een leuk menu om te proberen is de ‘Coach’. De Coach geeft je een zuinigheidsscore, verdeeld over drie onderdelen: Braking, Accelerating en Cruising. Zo wordt zuinig rijden uitdagend, en zelfs leuk.
Overigens is het zoeken naar de leukste menuutjes niet nodig. Het rijden van de C-Max is zo makkelijk als de pook in ‘D’ zetten, en de handrem eraf halen. Via een knop in de middenconsole wisselt de stekker-MPV van elektrische- naar hybride-modus.
Voordelig laden
Hybride rijden gaat om besparen. Ook aan het stopcontact valt winst te behalen. Via de boordcomputer is het mogelijk om de vertrektijd in te vullen. De C-Max Plug-in Hybrid zal dan zoveel mogelijk in de daluren opladen. Let op voor kattenkwaad, er zit namelijk geen slot op de stekker van de C-Max.
Besparen gebeurt ook aan de pomp. Wie de C-Max netjes bijlaadt kan zo’n 30 km volledig elektrisch rijden. Luister je goed naar de Coach en rij je in hybridestand, dan wordt je beloond met een verbruik dat onder de 3 liter op de 100 kilometer ligt.
Met een lege accu moet de 2,0-liter benzinemotor zonder hulp een 1.725 kg zware auto voortbewegen, en dan gaat het benzineverbruik omhoog.
Alleen in Nederland
De Ford C-Max Plug-in Hybrid was eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse markt, en komt vooralsnog alleen naar Nederland. Andere Europese landen slaat Ford over. In het thuisland ging de stekker-MPV al 18.000 keer over de toonbank. De Amerikaanse roots tonen zich in het instrumentarium. De snelheid wordt zowel in kilometers als in mijlen per uur aangegeven. Daardoor wijst de naald precies omhoog als je 60 mijlen per uur rijdt, maar wijkt nét een stukje van het midden als je 100 kilometer per uur rijdt. Wel is het onderstel aangepast om te voldoen aan Europese wensen.
Als je de C-Max parkeert, dan bedankt de auto je nog eventjes: Thank you for driving a hybrid.
Accu achterin
De Ford C-Max Plug-in Hybrid heeft zeeën aan hoofdruimte. Zelfs de langste bestuurder kan royaal plaatsnemen achter het stuur, en ook zijn passagiers. Dat komt omdat de het accupakket niet onder de zetels geplaatst is, maar in de kofferbak. Dat betekent wel dat van de 432 liter bagageruimte van de Ford C-Max, 200 liter overblijft.
Conclusie
De C-Max Plug-In Hybrid is een interessante aanwinst voor de zakelijk rijder. Het is namelijk een van de voordeligste auto’s met 7 procent bijtelling. De scherpe prijs doet echter geen afbreuk aan de uitrusting: de C-Max zit namelijk bomvol. Tot aan een automatische kofferklep aan toe. Bovendien is het de enige MPV met de lage bijtelling. Het enige wat je jezelf moet afvragen: is 200 liter bagageruimte mij 18 procent bijtellingsvoordeel waard?
Nog geen reacties