achtergrondafbeelding
Porsche Cayenne E-Hybrid

Krachtpatser met een stekker: de nieuwe Porsche Cayenne E-Hybrid

Rijdt verder op elektrische kracht dankzij verbeterde accu

2 mei 2018, 0:05  •  Autonieuws  •  Door Bart Oostvogels

Porsche introduceert de nieuwe Cayenne E-Hybrid. De plug-in hybride SUV combineert een 340 pk (250 kW) sterke 3,0-liter V6-benzinekrachtbron met een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 462 pk! Over een krachtpatser met een stekker gesproken.

Porsche Cayenne E-Hybrid is snel en krachtig

Niet alleen het vermogen van de Porsche Cayenne E-Hybrid is indrukwekkend, ook het maximumkoppel want dat komt uit op 700 Nm. De prestatiecijfers liegen er niet om: in 5,0 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 253 km/u. Porsche koppelt de aandrijflijn aan een nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie.

Porsche Cayenne E-Hybrid

14,1 kWh

Porsche heeft de batterijcapaciteit van de Cayenne E-Hybrid met zo’n dertig procent vergroot: van 10,8 naar 14,1 kWh. De vloeistofgekoelde batterij ligt onder de laadvloer van de bagageruimte en bestaat uit acht modules met elk dertien prismatische lithium-ioncellen. Mede door deze verbeterde batterij komt de Cayenne E-Hybrid op elektrische kracht maximaal 44 kilometer ver (NEDC). Daarbij noemt Porsche direct een gemiddelde van 23 tot 44 kilometer. Er kan tot een snelheid van 135 km/u puur elektrisch worden gereden.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Opladen

Volledig opladen via een 230 volt-aansluiting met 10 ampère duurt 7,8 uur. Een 3,6 kilowatt-lader aan boord is standaard, optioneel levert Porsche een 7,2 kilowatt-lader. Dan kost opladen slechts 2,3 uur (230 volt met 32 ampère). De elektromotor zorgt voor extra kracht bij het accelereren. Hoeveel extra kracht er beschikbaar is, hangt van de rijmodus af. In Sport en Sport Plus kan bijvoorbeeld alle energie uit de batterij worden gebruikt. De koppeling wordt bij de elektromotor nu elektromechanisch aangestuurd voor snellere reactietijden.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Trekhaak

Porsche levert standaard Porsche Active Suspension Management (PASM). Tegen meerprijs levert het merk het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak waarmee de Cayenne E-Hybrid maximaal 3,5 ton mag trekken.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Direct nieuwe opties

Porsche grijpt de introductie van de Cayenne E-Hybrid aan om direct maar even wat nieuwe opties voor de Cayenne-familie te introduceren. Zo levert Porsche nu ook een head-up display, de digitale ‘co-piloot’ Porsche InnoDrive (inclusief adaptieve cruise control), massagestoelen, een verwarmde voorruit en interieurvoorverwarming met afstandsbediening. 22-inch lichtmetalen wielen volgen dit najaar. De prijs van de Porsche Cayenne E-Hybrid komt uit op 102.800 euro.

Porsche Cayenne E-Hybrid

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.