Krachtpatser met een stekker: de nieuwe Porsche Cayenne E-Hybrid
Rijdt verder op elektrische kracht dankzij verbeterde accu
Porsche introduceert de nieuwe Cayenne E-Hybrid. De plug-in hybride SUV combineert een 340 pk (250 kW) sterke 3,0-liter V6-benzinekrachtbron met een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 462 pk! Over een krachtpatser met een stekker gesproken.
Porsche Cayenne E-Hybrid is snel en krachtig
Niet alleen het vermogen van de Porsche Cayenne E-Hybrid is indrukwekkend, ook het maximumkoppel want dat komt uit op 700 Nm. De prestatiecijfers liegen er niet om: in 5,0 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 253 km/u. Porsche koppelt de aandrijflijn aan een nieuwe achttraps Tiptronic S-transmissie.
14,1 kWh
Porsche heeft de batterijcapaciteit van de Cayenne E-Hybrid met zo’n dertig procent vergroot: van 10,8 naar 14,1 kWh. De vloeistofgekoelde batterij ligt onder de laadvloer van de bagageruimte en bestaat uit acht modules met elk dertien prismatische lithium-ioncellen. Mede door deze verbeterde batterij komt de Cayenne E-Hybrid op elektrische kracht maximaal 44 kilometer ver (NEDC). Daarbij noemt Porsche direct een gemiddelde van 23 tot 44 kilometer. Er kan tot een snelheid van 135 km/u puur elektrisch worden gereden.
Opladen
Volledig opladen via een 230 volt-aansluiting met 10 ampère duurt 7,8 uur. Een 3,6 kilowatt-lader aan boord is standaard, optioneel levert Porsche een 7,2 kilowatt-lader. Dan kost opladen slechts 2,3 uur (230 volt met 32 ampère). De elektromotor zorgt voor extra kracht bij het accelereren. Hoeveel extra kracht er beschikbaar is, hangt van de rijmodus af. In Sport en Sport Plus kan bijvoorbeeld alle energie uit de batterij worden gebruikt. De koppeling wordt bij de elektromotor nu elektromechanisch aangestuurd voor snellere reactietijden.
Trekhaak
Porsche levert standaard Porsche Active Suspension Management (PASM). Tegen meerprijs levert het merk het elektrische rolstabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) en een trekhaak waarmee de Cayenne E-Hybrid maximaal 3,5 ton mag trekken.
Direct nieuwe opties
Porsche grijpt de introductie van de Cayenne E-Hybrid aan om direct maar even wat nieuwe opties voor de Cayenne-familie te introduceren. Zo levert Porsche nu ook een head-up display, de digitale ‘co-piloot’ Porsche InnoDrive (inclusief adaptieve cruise control), massagestoelen, een verwarmde voorruit en interieurvoorverwarming met afstandsbediening. 22-inch lichtmetalen wielen volgen dit najaar. De prijs van de Porsche Cayenne E-Hybrid komt uit op 102.800 euro.
Nog geen reacties