Plug-in hybride Volkswagen Golf twinDRIVE verbruikt 2,1 l/100 km
‘Vloottest Elektro-mobiliteit’
De proef loopt vanaf 2008 en in juli 2012 presenteert Volkswagen de definitieve resultaten. De plug-in hybride-aandrijflijn van de Golf Variant twinDRIVE is ontwikkeld om de uitstoot van CO2 in stadscentra te reduceren. Als de resultaten goed genoeg zijn, brengt Volkswagen in 2013 en 2014 een groot aantal Volkswagen-modellen met plug-in techniek op de markt. De Golf Variant twinDRIVE realiseert een elektrische actieradius van ongeveer 57 kilometer dankzij een 13,2 kWh lithiumion-accu. Zodra de elektrische energie verbruikt is schakelt een 1,4-liter TSI-motor in. De totaler actieradius bedraagt zo’n 900 kilometer.
2,1 l/100km
Volgens Volkswagen bedraagt het verbruik van de Golf Variant twinDRIVE 1 op 47,6 (2,1 liter / 100 km). Dat betekent een CO2-uitstoot van 49 g/km. “TwinDRIVE kan zich op middellange termijn tot de ideale aandrijfvorm ontwikkelen”, aldus Prof. Dr. Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen AG. Om een échte stap op het gebied van verduurzaming te zetten, stelt Volkswagen dat groene stroom essentieel is voor het opladen van elektrische- en plug-in hybride auto’s. Duitsland wint nu al meer dan 16 procent van zijn elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen. Ook Volkswagen draagt hieraan bij: zo heeft de onderneming bij de fabriek in Emden een van de krachtigste windenergiecentrales ter wereld gebouwd.
Intelligent navigatiesysteem
De Golf Variant twinDRIVE is voorzien van een modern navigatiesysteem dat in contact staat met de aandrijflijn. Zodra de bestuurder het stadscentrum binnenrijdt schakelt de Navigatie de verbrandingsmotor uit om de laatste kilometers op puur elektrische kracht verder te rijden. Het systeem is zo ingesteld dat daarvoor altijd een deel van de elektrische energie in de accu blijft. Volkswagen werkt voor de introductie van elektrische mobiliteit samen met andere autofabrikanten, energiemaatschappijen, de wetenschap en de politiek. In deze praktijktest zijn energieleverancier E.On en diverse wetenschappelijke instituten betrokken. In aanvulling op op de gepresenteerde resultaten, onthulde Volkswagen in Hannover de derde generatie van de volledig elektrische Golf Blue-e-motion. Volkswagen test deze auto in Berlijn en Wolfsburg.
Nog geen reacties