Automakers switchen van elektrisch naar hybride
Automakers kiezen steeds meer voor de hybride auto, boven de elektrische of plug-in hybride auto. Dat zegt de Advanced Automotive Battery Conference (AABC), een slimme club van invloedrijke mensen uit de accuwereld. Door deze koersverandering dreigt er bovendien een overschot lithium-ion accu’s te ontstaan. Hybride auto’s hebben minder batterijen nodig dan volledig elektrische en plug-in hybride auto’s.
Hybride auto
Het EV Industry Insider rapport van Dr. Menahem Anderman, oprichter van de AABC, gaat in op de koersverandering van diverse autofabrikanten. Zo legt Nissan niet meer alleen de focus op elektrische auto’s, maar gaan de Japanners ook hybride auto’s produceren. Anderman schreef zijn rapport op basis van interviews met specialisten bij 15 autofabrikanten en 25 batterij-producenten. De verwachting is dat in 2016 slechts 0,6 procent van alle verkochte auto’s, bestaat uit elektrische of plug-in hybride modellen. De wereldwijde markt van elektrische auto’s groeit van 65.ooo voertuigen in 2012, tot 450.000 in 2020, de plug-in hybrides van 57.000 in 2012, tot 750.000 voertuigen in 20202 en de hybride markt groeit van 1,6 miljoen units, tot 4,4 miljoen in 2020. De hieraan gekoppelde markt voor lithium-ion batterijen, zal naar verwachting groeien van omgerekend 106 miljoen euro naar 645 miljoen euro.
Productieplannen
Ondanks de vele subsidies en financiële prikkels, voldoet de verkoop van elektrische en plug-in hybride auto’s niet aan de verwachtingen. De verkoop van hybride auto’s voldoet daar wél aan, zo valt te lezen in het rapport. Vandaar dat de industrie flink snijdt in de productieplannen van auto’s met een stekker. Het gevolg is dat er dus veel meer batterijen op de markt zijn dan auto’s. In het document staat ook een overzicht van de toekomstverwachtingen voor lithium-ion fabrikanten, uitgesplitst per bedrijf. Zoals onderzoeksbureau Roland Berger eerder al aankondigde, zal een groot deel van deze fabrikanten het loodje leggen.
Prijs/kwaliteitverhouding
Volgens Anderman’s rapport is de matige prijs/kwaliteitverhouding van volledig elektrisch aangedreven auto’s debet aan de achterblijvende vraag. Consumenten verwachten gewoonweg meer van auto’s in deze prijsklasse. Maatregelen van overheden, zoals de Europese CO2-wetgeving, blijven dan ook noodzakelijk om de markt vooruit te stuwen. Wie het gehele rapport wil inzien kan op de website van Advanced Automotive Batteries een bestelling plaatsen.
Nog geen reacties