Opladen elektrische auto: de mogelijkheden
Het opladen van een elektrische auto kan op verschillende manieren
Het rijden met een elektrische auto mag dan nauwelijks afwijken van rijden met een conventionele auto, het opladen is een ander verhaal. Hoe werkt dat precies en welke mogelijkheden zijn er?
Het opladen van een elektrische auto is in de meeste gevallen helaas niet zo simpel als het voltanken van een conventionele auto. Het duurt veel langer, waardoor je het oplaadmoment soms goed moet inplannen. Bovendien zijn er verschillende oplaadmogelijkheden. In dit artikel zetten we de op dit moment meest gebruikelijke mogelijkheden op een rij.
Elektrische auto thuis opladen
Het thuis opladen van de auto is een van de meest handige opties. Je zet de auto bijvoorbeeld ’s avonds voor je eigen deur en ’s ochtends is de auto opgeladen. De auto kan zelfs aan een gewoon stopcontact worden opgeladen. Nadeel is wel dat dit al gauw erg lang duurt, voor een kleine elektrische auto is dit soms al snel 12 uur of langer. Ook is de bedrading van een gewoon stopcontact niet altijd geschikt voor het opladen van een auto.
Daarom is het handiger om zelf een laadpaal of wallbox aan te schaffen voor op eigen terrein, of om in overleg met de gemeente voor je huis een laadpaal te laten installeren. Een wallbox is in feite ook een laadpaal, maar dan bevestigd aan de muur. Overigens werken verschillende fabrikanten aan een wallbox die zelf opgewekte energie opslaat, bijvoorbeeld de stroom van zonnepanelen op je huis. Zo wordt het stroomnet minder zwaar belast.
Openbare laadpaal
De auto opladen aan een openbare laadpaal wordt ook wel publiek laden genoemd. Deze laadpalen zijn op veel plekken in het land te vinden en het worden er steeds meer. Hoewel de laadpalen van verschillende aanbieders zijn, is het een gestandaardiseerd systeem. Iedere elektrische auto is er dus in principe mee op te laden en ook je laadpas werkt bij (vrijwel) al deze laadpalen.
Snelladen elektrische auto
Erg praktisch is de snellader. Dit is een laadpaal die de auto extra snel op kan laden. Het laadproces is vaak in een half uur achter de rug. Om de batterij van de auto te beschermen wordt deze echter maar tot 80% opgeladen. Bij elektrische auto’s met een korte actieradius is dat iets om rekening mee te houden. Snellaadpalen zijn op veel minder plekken te vinden dan gewone laadpalen, maar ook dit aantal groeit.
LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het?
Soorten stekkers en aansluitingen
In Europa zijn er twee gebruikelijke typen laadstekkers, de zogenaamde Type 1 (Yazaki-aansluiting) en Type 2 (Mennekes-aansluiting). Die eerste wordt vooral door Aziatische automerken gebruikt, maar ook die stappen steeds vaker over naar Type 2. Deze laatste variant is in Europa dus het meest gebruikelijk en is hier ook de officiële standaardaansluiting. Alle laadpalen hebben dan ook een Type 2-aansluiting. Met behulp van een verloopstekker kan ook een auto met Type 1-stekker gewoon aan een Type 2-laadpaal opladen. De vorm van de stekker wijkt dan wel af, het laadprincipe is exact hetzelfde.
Hoewel Type 2 de standaard is, zijn er ook nog andere stekkersoorten. Zo is er ook de CHAdeMo-stekker, afkomstig uit Japan en Korea. De stekker werkt alleen op gelijkstroom en was van oorsprong de standaard voor snelladen. De ‘opvolger’ luistert naar de naam Combined Charging System. Deze CCS-stekker (ook wel Combo-stekker) werkt zowel op gelijk- als wisselstroom en is daarmee geschikt voor zowel ‘gewoon’ als snelladen. Ook een Type 2-stekker past op een CCS-aansluiting. Tesla heeft een eigen stekker, geschikt voor haar Superchargers. De Tesla-stekker is vrijwel gelijk aan Type 2, met als verschil dat de stekker dus ook geschikt is voor de gelijkstroom en het hogere vermogen van snelladen. Er bestaan ook verloopstekkers, een oplossing voor wie een minder gebruikelijke stekkersoort zoals de CHAdeMo heeft.
LEES OOK: Een laadpaal kopen voor je elektrische auto: hoe werkt dat?
Laadtijd
Hoe lang het duurt voordat de auto volledig is opgeladen verschilt per auto. De laadpaal levert namelijk de elektriciteit, maar de daadwerkelijke oplader (omvormer) zit in de auto zelf (behalve bij snelladen). De totale laadtijd die een auto nodig heeft hangt dus niet alleen af van de grootte van het batterijpakket, maar ook van het vermogen van de laadpaal en de snelheid van de omvormer die de autofabrikant heeft toegepast. De autofabrikanten verstrekken zelf informatie over hoe lang het opladen van de auto duurt bij verschillende stroomsterktes.
Waterstof-elektrisch
Tot nu toe ging het in dit artikel over het opladen van batterij-elektrische auto’s. Een waterstofauto is ook elektrisch, maar toch geldt daarvoor het oplaadverhaal niet. Een waterstof-elektrische auto ontvangt zijn energie namelijk van de brandstofcel(len) aan boord. Die brandstofcellen halen de energie op hun beurt weer uit de waterstofstoftank. Is die leeg, dan kan men net als bij een auto met verbrandingsmotor de tank simpelweg in een paar minuten vullen bij een waterstofstation. In dat opzicht is een waterstof-elektrische auto veel praktischer. Het nadeel is echter dat er op dit moment nog maar weinig waterstofstations in Nederland zijn, maar daar wordt de komende jaren aan gewerkt.
Nog geen reacties