Opel Ampera meest verkochte elektrische personenauto in Nederland en Europa
De Opel Ampera is de meest verkochte elektrisch aangedreven auto in Nederland en Europa. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van januari tot oktober 2012. De ‘Auto van het jaar 2012’ neemt 21 procent van de markt voor zijn rekening in het segment van de elektrisch aangedreven voertuigen.
Europees marktaandeel
Het grote Europese marktaandeel van de Ampera is ook af te lezen aan zijn koppositie in diverse belangrijke markten in Europa. In Nederland steeg het marktaandeel van de Opel Ampera met maar liefst 66 procent. In Duitsland blijft hij aan de leiding met een aandeel van 28 procent en een ruime marge, en hetzelfde geldt voor België (22 procent) en Zwitserland (31 procent). In november meldde Opel al dat het zijn klantenbestand voor de Ampera in Europa meer dan verdubbeld had in zes maanden tijd, van ongeveer zevenhonderd in maart tot bijna tweeduizend verkochte Ampera’s in oktober. Dat is een stijging van meer dan 180 procent.
Verkoopsucces elektrische auto’s
De totale verkoop van elektrisch aangedreven auto’s in Europa steeg in een jaar tijd met ongeveer 130 procent (januari – oktober 2012 versus januari – oktober 2011). Toch zijn de verwachtingen van de experts in de sector niet waargemaakt. De verkoop van elektrische voertuigen verschilt sterk van markt tot markt. Terwijl in Duitsland slechts één van elke duizend verkochte auto’s een elektrisch aangedreven voertuig is, is dat voor buurland Oostenrijk al drie op de duizend, voor Frankrijk vijf en voor Nederland acht op de duizend. In Europa is Noorwegen de koploper met de verkoop van elektrische auto’s. Daar zijn dertig van de duizend geregistreerde voertuigen elektrisch aangedreven. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden slaagde Opel erin de Europese verkoop van zijn Ampera minstens tweemaal zo sterk te doen groeien dan de algemene groei van de Europese markt van elektrisch aangedreven voertuigen.
Reclame misleidend
Een deel van het verkoopsucces van Opel is wellicht te danken aan de bekritiseerde reclamecampagne van de Ampera. Opel zette de Ampera, volgens de Reclame Code Commissie (RCC) in de markt als een puur elektrische auto die verder reed dan de rest. Daarbij verzweeg het bedrijf volgens de RCC dat de actieradius vooral aan de range-extender te danken was. Misleidend of niet, de Ampera lijkt dit jaar de juiste elektrische auto op het juiste moment.
Nog geen reacties