Ontwikkelingen elektrisch rijden: wordt het groener?
Ontwikkelingen en milieuvoordelen
Groot-Brittannië en Frankrijk willen de verkoop van van benzine- en dieselauto’s in 2040 gaan verbieden. Tegen die tijd mogen er alleen maar elektrische auto’s op de wegen rijden. Er bestaat een grote kans dat Europa al eerder volledig op elektrisch rijdt. Nu al worden er in Europa steeds meer elektrische auto’s verkocht. En in Noorwegen wordt rijden in een auto met verbrandingsmotor over acht jaar al verboden, een stuk eerder dus dan in andere landen. Wat zijn de ontwikkelingen en hoe goed voor het milieu is het rijden in een elektrische auto op dit moment?
Zes procent in Nederland elektrisch
In Nederland lag het aandeel van elektrische auto’s in 2016 op zes procent van de totale autoverkoop. In Noorwegen ligt dat percentage op veertig. Nederland is momenteel nog niet bezig met een verbod op benzine en diesel. Wel krijgt iedereen die een elektrische auto rijdt tot 2020 vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Wel verschijnen er steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Door de komst van goedkopere modellen zal dat aandeel toenemen. Meerdere automerken zijn bezig met het ontwikkelen van elektrische modellen die beschikbaar zijn voor de massa – en dus niet alleen voor de elite.
Elektrisch nu goed voor milieu?
Mooi, al die ontwikkelingen, maar is elektrisch rijden op het moment echt zo goed voor het milieu als het klinkt? Niet als we kijken naar wat voor soort energie we in Nederland nog altijd uit het stopcontact halen. Al kiest een steeds groter deel van de bevolking voor groene stroom, in de stroommix die uit het stopcontact komt zit overwegend fossiel. Nog altijd 94 procent van de brandstoffen die in eigen land worden opgewekt is grijs. Ook als energie wordt ingekocht met groencertificaten ontvangen we hiervoor eigenlijk gewoon grijze stroom. Zo groen is elektrisch daardoor nog niet.
“Nog altijd 94 procent van de brandstoffen die in eigen land worden opgewekt is grijs.”
Uitstoot elektrisch
Kijken we niet naar de uitstoot die is veroorzaakt bij het opwekken van de energie, maar alleen naar de autorit zelf? Dan zorgt elektrisch rijden overduidelijk voor minder schadelijke stoffen dan auto’s die rijden op een verbrandingsmotor. Volledig elektrische auto’s veroorzaken geen uitstoot tijdens het rijden. Maar bij het proces van de voertuigfabricage komt er juist meer CO2-uitstoot kijken dan bij die voor een diesel- of benzinewagen. Rijdt een elektrische auto volledig op groen, dan is de uitstoot het laagst van alle brandstofsoorten. Wordt er half op groen en half op grijs gereden, dan is de CO2 die uit wordt gestoten bij het verkrijgen van de brandstof juist hoger dan bij alle andere wagens. Wel is de totale uitstoot – als er wordt gekeken naar uitstoot bij fabricage, productie en het rijden – alsnog lager dan bij de andere soorten voertuigen.
Voordelen elektrisch rijden
Ongeacht de CO2-uitstoot die er bij het fabriceren van de wagens komt kijken, is de totale uitstoot alsnog een stuk lager dan bij andere wagens. Voor het milieu is dit het grootste voordeel. Voor bestuurders zelf is het vooral gunstig dat zij minder belasting betalen en dat de brandstof goedkoper is. Stroom is namelijk voordeliger dan diesel en benzine. Helemaal als er een energiecontract wordt afgesloten met lage stroomtarieven of als de stroom door de bestuurder zelf wordt opgewekt.
“Volledig elektrische auto’s veroorzaken geen uitstoot tijdens het rijden.”
Nadelen elektrisch rijden
Nadeel is dat de aanschafprijs van een elektrische auto hoog is. Wat als extra nadeel met zicht meebrengt dat de premie voor de autoverzekering voor elektrische auto’s vaak een stuk hoger is. Niet alleen de aanschafprijs speelt een rol in de hoogte van de autopremie, ook het gewicht van de wagen is van invloed. En door de accu is een elektrische auto een stuk zwaarder dan traditionele auto’s. Verder is het opladen van de auto een struikelblok. Ondanks dat er meer laadpalen bijkomen, zijn deze minder snel te vinden dan tankstations. Het is dus belangrijk dat de auto op tijd en goed wordt opgeladen.
Snellader: opslaan en behouden energie
TU Delft en Power Reserach Electronics heeft een lader ontwikkeld die het opladen van elektrische auto’s groen kan maken; de snellader. Zo’n snellader kan zonne-energie direct opslaan in de accu van een elektrische auto. De elektriciteit kan ook weer uit de auto worden gehaald. De auto wordt op deze manier ook nog eens een opslagplek voor duurzame energie. Dit is handig, want normaal is er een extra batterij nodig om duurzame energie op te slaan. Fungeert de auto als oplader, dan kan deze meer zelfopgewekte energie bewaren. Daardoor verbruik je minder grijze stroom. Ander groot voordeel van de snellader is dat de energie direct uit de lader van de auto gehaald kan worden. Bij oudere laders moet stroom worden omgezet van gelijk- naar wisselstroom, waardoor energie verloren gaat.
Heel algemeen artikel, ik haal er weinig nieuws uit.
Er wordt wel zoals altijd gehamerd op waar de stroom vandaan komt maar niet dat het rendement van elektrische aandrijving iets van 88% is, ook in de file, ook bij stoplichten, tegen een benzinewagen die onder die veelvoorkomende omstandigheden moeite heeft met 10 %, als ie dat al haalt.
Wat ik ook niet lees is dat elektrisch heel eenvoudig is, er is geen ingewikkelde versnellingsbak, geen koppeling, geen roetfilter, geen katalysator, geen heen-en-weer gaande onderdelen, geen olie en nog veel meer dat er allemaal niet in zit…
Maar het rijdt beter dan de beste DSG automaat zonder dat er ook maar een versnellingsbak in zit.
Energie kan worden teruggewonnen bij afremmen of een afdaling, dat is echt een heel nieuwe manier van rijden, dat moet je meemaken. Remmen gebruik je dus een stuk minder en dat rijdt perfect.
De batterij van mijn elektrische motorfiets gaat levenslang mee, sowieso al 5 jaar volledige garantie.
Verder is mijn elektrische motorfiets juist licht van gewicht, hij weegt maar 183 kg…. Maar de trekkracht en souplesse zijn beter dan de duurste en zwaarste verbrandingsmotor met de meest hi-tech versnellingsbak.
Zie https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
wat is het milieu effect van de productie en afvoeren van accu’s?
Wat verder NOOIT verteld wordt is dat de capaciteit van een accu jaarlijks met 10% afneemt en een nieuwe accupack zeer kostbaar is.
Heb je een theoretisch actieradius van 500 km is deze na twee jaar nog 400 km……