Officieel: Ford gebruikt Modular Electric Toolkit (MEB) platform van Volkswagen
Ford en Volkswagen versterken samenwerking met elektrische auto's
Ford Motor Company en Volkswagen AG hebben sinds januari 2019 een innig samenwerkingsverband op het gebied bestelwagens en pick-ups (eerste medium pick-ups komen in 2022, gevolgd door bestelauto’s). Daar komt nu een extra onderdeel bij: elektrische auto’s. Ford gebruikt daarvoor de elektrische voertuigarchitectuur en Modular Electric Toolkit (MEB) van Volkswagen.
Ford is de eerste
Ford wordt de eerste extra autofabrikant die gebruik gaat maken van Volkswagen’s elektrische platform en de Modular Electric Toolkit (MEB) voor de productie van een batterij-elektrisch volumemodel dat met ingang van 2023 in Europa op de markt komt.
Ford verwacht over een periode van zes jaar meer dan 600.000 Europese auto’s af te leveren die gebruikmaken van het MEB-platform, terwijl een tweede compleet nieuw Ford-model voor Europese consumenten momenteel wordt overwogen.
MEB-platform
Volkswagen begon in 2016 met de ontwikkeling van het MEB-platform, en investeerde daar zo’n 7 miljard dollar in. De autofabrikant verwacht het komende decennium alleen al voor de Volkswagen Groep zo’n 15 miljoen auto’s op dit platform te bouwen. Voor Ford is het gebruikmaken van Volkswagen’s MEB-platform onderdeel van een investering van meer dan 11,5 miljard dollar in elektrische auto’s wereldwijd. Het platform onderstreept Ford’s plannen om Europese consumenten een brede range elektrische auto’s te bieden, en tegelijkertijd zijn milieudoelstellingen te realiseren.
Snellere wereldwijde acceptatie van elektrische auto’s
“Vooruitkijkend gaan nog meer consumenten én het milieu profiteren van Volkswagen’s innovatieve EV-platform. Onze wereldwijde alliantie onderstreept het potentieel van dit platform, en we blijven ook naar andere gebieden kijken waar we mogelijk kunnen samenwerken”, aldus Volkswagen CEO Dr. Herbert Diess. “Schaalvergroting met ons MEB-platform reduceert de ontwikkelingskosten voor emissievrije auto’s, wat gaat zorgen voor een bredere en snellere wereldwijde acceptatie van elektrische auto’s. Dat versterkt de positie van beide ondernemingen vanwege een betere kapitaalefficiency, verdere groei en een verbeterde concurrentiepositie.”
2023
Ford moet zich natuurlijk voorbereiden op de komst van het MEB-platform. Daarom werkt Ford in Keulen-Merkenich (Duitsland) aan de ontwikkeling van een compleet nieuw, op het MEB-platform gestoeld EV-model dat vanaf 2023 op de markt komt. Als onderdeel van de samenwerking levert Volkswagen MEB-onderdelen en –componenten. Beide ondernemingen blijven ook doorgaan met het onderzoeken van andere gebieden waar ze kunnen samenwerken op het gebied van elektrische auto’s; een belangrijk strategisch punt voor de twee bedrijven, die beide hard werken aan een versnelde transitie naar duurzame en betaalbare mobiliteit.
Argo AI
Ford en Volkswagen investeren samen verder meer dan 7 miljard dollar in Argo AI om autonome voertuigtechnologie te introduceren in de Verenigde Staten en Europa. “Met de uitbreiding van hun partnership versterken beide bedrijven de dienstverlening richting consumenten en verbeteren zij hun concurrentiekracht en efficiency in kosten en kapitaal”, valt te lezen in een officieel statement. Argo AI is een onderneming gespecialiseerd in platformen op basis van autonoomrijden-technologie.
Level 4 autonoom rijden
“Argo AI’s zelfrijdende systeem (SDS) is het eerste platform met plannen voor commerciële toepassing in zowel Europa als de Verenigde Staten. Door gebruik te maken van het wereldwijde bereik van beide autofabrikanten heeft Argo AI’s platform het grootste geografische ontwikkelingspotentieel van alle autonoomrijden-technologieën tot dusver.” Volkswagen en Ford gaan Argo AI’s SDS onafhankelijk van elkaar integreren in speciaal voor dit doel ontwikkelde auto’s. De focus van Argo AI ligt op Level 4 autonoom rijden. Volgens Volkswagen en Ford vooral geschikt voor toepassing in deelauto’s en bezorgdiensten in dichte stedelijke gebieden.
Ford en Volkswagen krijgen een gelijkwaardig aandeel in Argo AI, en samen zullen Volkswagen en Ford een aanzienlijk meerderheidsaandeel bezitten. Het restant van de aandelen wordt aangewend als incentive-tool voor medewerkers van Argo AI. De volledige transactie is onder voorbehoud van wettelijke goedkeuringen en sluitingsvoorwaarden.
Pick-ups en bestelauto’s
Ford en Volkswagen melden daarnaast dat de samenwerking op het gebied van pick-ups op koers ligt. Ford gaat de eerder aangekondigde medium pick-up voor zowel Ford als Volkswagen ontwikkelen en bouwen voor consumenten in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Zuid-Amerika. Deze pick-ups worden vanaf 2022 leverbaar. Vanaf 2022 gaat Ford voor beide ondernemingen tevens grote bestelwagens ontwikkelen en produceren voor Europa.
Bestelauto voor in de stad
Volkswagen is voornemens een bestelauto voor in de stad te ontwikkelen en te bouwen, voor Europa en andere geselecteerde wereldmarkten. De twee ondernemingen verwachten dat de vraag van consumenten naar medium pick-ups en bestelwagens de komende vijf jaar wereldwijd gaat toenemen.
Nog geen reacties