NSOB: ‘Gebrek aan eenduidig beleid zet rem op elektrisch rijden’
Verwarrend
In Nederland zijn er momenteel vijf verschillende elektrische laadsystemen, met elk een eigen betaal- en stekkersysteem. Dit levert voor de burger vooral praktische problemen op. Met de verstrekte subsidies bereiken gemeenten volgens het NSOB voorlopig vooral een selecte groep fanatiekelingen. Voor de gewone burger is elektrisch rijden nog steeds te duur. Onderzoeker Martijn van der Steen van de NSOB: “De ‘believers’ waren toch al van plan om een elektrische auto te kopen. De vraag is nu hoe je op nationaal niveau de sprong maakt van tweeduizend naar tienduizend autorijders. Het huidige beleid speelt hier onvoldoende op in.” Van der Steen zet ook vraagtekens bij de openbare oplaadpalen van e-laad. Hij ziet zelf meer toekomst in thuisladen en snel laadstations nabij snelwegen.
Kinderziekten
Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI) ontkent de chaos. Zij spreken slechts van kinderziekten. De centrale regie laat de rijksoverheid overigens over aan ondernemers, onderzoekers en lagere overheden. Het kabinet presenteert in september haar nieuwe plannen voor elektrisch rijden. Het volledige artikel over het onderzoek van de NSOB is te lezen op de website van Binnenlands Bestuur (zie blz. 24-29).
Nog geen reacties