‘Nóg meer elektrisch verkeer in Utrecht’
De stad Utrecht investeert in 2013 flink in elektrisch rijden. De gemeente stelt 150.000 euro beschikbaar voor het in gebruik nemen van maximaal honderd elektrische scooters door Utrechtse veelgebruikers. Ook investeert de gemeente flink in het aantal oplaadpunten in de stad.
E-scooters
De gemeente verwacht dat de eerder in gebruik genomen e-scooters andere bedrijven ook aansporen om elektrisch te gaan rijden. Vooral de bezorgdiensten in de binnenstad zorgen voor veel geluidsoverlast. De stille elektrische scooter is een aantrekkelijk alternatief, ook dankzij de besparing op dure fossiele brandstof.
Oplaadpunten
Daarnaast plaatst de gemeente in 2013 op twintig bedrijfslocaties ongeveer vijftig oplaadpunten. Deze openbare punten zijn voor elke elektrisch rijder toegankelijk. Het subsidie-plafond voor semi-openbare oplaadpunten verhoogt de gemeente in 2013 naar 125.000 euro. In 2012 zijn er slecht 13 aanvragen voor deze regeling binnengekomen. De gemeente denkt dat de administratieve verplichtingen niet in verhouding staan tot te incasseren subsidiebedrag van 500 euro per oplaadpunt. Het subsidieplafond is daarom naar beneden bijgesteld, van 25.000 euro naar 15.000 euro.
Woon-werkverkeer
[update: 25 maart 2013] Ook trekt Utrecht een ton uit om te stimuleren dat inwoners een elektrische scooter aanschaffen voor het woon-werkverkeer. Volgens het college is de e-scooter een schoon en goedkoop alternatief voor werknemers die dagelijks tussen de 20 en 50 kilometer afleggen van de woning naar het werk. In combinatie met andere regelingen, zoals de mobiliteitsvouchers, kunnen bedrijven werknemers stimuleren de overstap te laten maken naar de elektrische scooter.
Nog geen reacties