Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland
Zonnepanelen, thuisbatterij en elektrische auto vormen 1 systeem voor handig gebruik van duurzame energie
Met een wat vermoeide glimlach begroet Francisco Carranza ons. De Managing Director van Nissan Energy Services heeft zojuist een intensief vragenvuur van 12 Franse journalisten achter de rug. Plaats van handeling: de Johan Cruijff ArenA tijdens de ingebruikname van honderden Nissan-batterijmodules met in totaal 2,8 MWH opslagcapaciteit. Boven onze hoofden draaien 4.200 zonnepanelen op volle toeren. Want: zomer!
In Groot-Brittannië verkoopt Nissan sinds dit jaar zonnepanelen. Maar er zijn toch al veel aanbieders?
‘Zonnepanelen zijn de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Samen met onze batterij-opslagsystemen en onze elektrische auto’s vormen ze een compleet thuissysteem voor duurzame energie en duurzamer autorijden. We stellen consumenten in staat zelf stroom op te wekken, het op te slaan en ermee te rijden of het thuis te gebruiken. Nissan presenteert daarmee een all-in-one-aanbod. Naast mobiliteit bieden we ook vanaf nu ook complete duurzame energiesystemen.’
Wanneer kunnen we dit in Nederland verwachten?
‘We zijn dit jaar in Groot-Brittannië gestart met het verkopen van zonnepanelen en thuisbatterijen. Nederland is het volgende land waar we dit aanbieden. Ik kan nu nog geen exacte datum noemen, maar het gaat snel gebeuren. Nederland is voor ons belangrijk: er is veel vraag naar zonne-energie en het is één van de landen waar veel aandacht is voor elektrisch rijden.’
Hoe kunnen we dit straks kopen? Bij de Nissan-dealer?
‘Het aanbod dat we doen is modulair. Je kunt variëren met het aantal panelen, de grootte van de batterij-opslag. De gebruiker kiest wat bij zijn of haar situatie past. Dat gaat via een online checklist. Die volgen we telefonisch op om zaken te checken en af te stemmen. In het proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor onze dealers: zij zijn het draaipunt in het contact met de klant. Door de groei van elektrisch rijden verandert hun business ook. Er is minder onderhoud, met onze energiediensten bieden we alternatieven.’ Voor de advisering, levering en plaatsing van de panelen werkt Nissan samen met een lokale partner – de naam is nog niet bekend.
Wat kost het?
‘We hebben nog geen prijzen vastgesteld. Zodra we dat hebben gedaan, zullen we ze melden. Maar: onze elektrische auto’s kunnen de zonnestroom opslaan en gebruiken of de elektriciteit op een later moment terug leveren aan de woning. Daar zit een verdienmodel in: opladen en bewaren gedurende daltarieven en terug leveren bij pieken in de vraag met hogere tarieven.’ Dankzij gunstige tariefsystemen in Groot-Brittannië en Denemarken verdienen de EV-eigenaren in deze landen er zelfs geld mee.
De batterijopslag van Nissan – xStorage – is gemaakt van hergebruikte batterijen van de Nissan LEAF. De huidige versie is alleen geschikt voor indoor gebruik. In een volgende stadium wordt het systeem ook geschikt voor gebruiken in de buitenlucht.
Nog geen reacties