achtergrondafbeelding
Nissan batterijen in Johan Cruijff ArenA

590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA

Zonlicht schijnt ook 's avonds in stadion

3 jul 2018, 6:53  •  Innovatie, Tech
Door Marc Bolier. Gespecialiseerd in elektrische auto’s en oprichter van ZERauto.nl (onderdeel van AutoRAI.nl).

Geen interland, geen optreden van een superster, geen fandag – ons bezoek aan de Johan Cruijff Arena voert ons deze keer rechtstreeks naar de parkeerdekken. Wat we daar bekijken, heeft alles te maken met de duizenden zonnepanelen op het dak. En met Nissan-batterijen.

LEAF-batterijen

Naast het parkeerdek van de ArenA vinden we 590 accumodules. Ze zijn afkomstig uit de elektrische Nissan LEAF. Hier slaat het stadion tot 2,8 MWH (2.800 kWh) aan zonnestroom op, afkomstig van het dak. Dat is voldoende om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. De 590 modules komen overeen met de batterijen uit 148 LEAFs. Omvormers, koeling, schakelingen en computersystemen beheren de modules en alle energiestromen. Eind juni werd het systeem in gebruik genomen.

Nissan batterijen in Johan Cruijff ArenA

Nissan LEAF-batterijen vs dieselgeneratoren

De opgeslagen elektriciteit wordt door het stadion gebruikt als back-up. Dus: bye bye dieselgeneratoren. Ook vangen de batterijen pieken in de stroomvraag op te vangen tijdens voetbalwedstrijden en concerten. Een groot voordeel is dat de overdag opgewekte stroom ’s nu avonds kan worden gebruikt. Er zit overigens ook een businesskant aan: Johan Cruijff Arena slaat elektriciteit op als de tarieven laag zijn en levert elektriciteit terug als de tarieven hoog zijn.

Henk van Raan, Directeur Innovatie bij de Johan Cruijff ArenA: ‘We pionieren met de techniek die ons in staat stelt slim om te gaan met de duurzame energie die we opwekken. Dankzij innovaties als dit opslagsysteem, is ons stadion één van de duurzaamste ter wereld.’

Minstens 10 jaar

Nissan levert de batterijmodules. ‘Dit is exact hoe we het hergebruik van de batterijen voor ons zien. Na gebruik in de auto worden ze voor nog minstens 10 jaar benut als buffer van duurzame energie,’ vertelt Francisco Carranza, Managing Director bij Nissan Energy. ‘We gaan zeer binnenkort aan consumenten en bedrijven een pakket aanbieden met zonnepanelen en batterijopslag – naast onze elektrische auto’s. We koppelen mobiliteit en duurzame energie.’

In Europa heeft Nissan meer dan 100.000 LEAFs geleverd sinds de verkoopstart in 2010. Sinds dit jaar wordt de nieuwe LEAF geleverd met grotere batterij voor extra bereik. In de praktijk haalt de nieuwe LEAF zo’n 250 km op een volle batterij.

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.