Deze ijscowagen hoor je niet aankomen
Nissan presenteert ijskar van de toekomst
Het zonnetje schijnt, de temperaturen stijgen, tijd voor een ijsje! Dat dachten ze bij Nissan ook. In samenwerking met een ijsfabrikant werd deze e-NV200 ijscowagen gebouwd. Krijg je al trek?
Elektriciteit in plaats van diesel
Waarom zou Nissan een elektrische ijscowagen bouwen? De reden is simpel. De meeste ijscowagens zijn voorzien van oude dieselmotoren. Terwijl de ijscoman ijsjes verkoopt, blijft de dieselmotor stationair draaien om elektriciteit voor de vriezer op te wekken. Terwijl de motor draait komen er veel schadelijke uitlaatgassen vrij.
Nissan Energy ROAM
De Nissan e-NV200 is voorzien van een 80 kW (109 pk) sterke elektromotor en een 40 kWh accupakket. De ijscowagen kan in stadsverkeer maximaal 300 kilometer rijden op één acculading. Om te voorkomen dat de koelapparatuur het accupakket leegtrekt, zijn er twee Nissan Energy ROAM accupakketten geplaatst.
De ROAM is een energieopslag die uit gebruikte Nissan LEAF-accu’s bestaat. De accupakketten hebben een vermogen van 1,4 kWh en produceren 1 kW per accupakket. Het dak is van een zonnepaneel voorzien om de accu’s op te laden. Via een 230V-stopcontact zijn de accu’s binnen één uur vol.
Signaal via smartphone
De tijd dat de ijscowagen met een muziekje of belletje de straat in reed is voorbij. Via Twitter laat de Nissan e-NV200 weten dat hij in de buurt is. Vervolgens deelt hij automatisch zijn locatie met je smartphone, zodat je hem makkelijk kunt vinden. Het betalen van een ijsje gebeurt contactloos via een scanner aan de buitenzijde van de ijscowagen.
Clean Air Day
De e-NV200 is in samenwerking met de ijsfabrikant Mackie’s ter ere van Clean Air Day gebouwd. Mackie’s gebruikt zonnepanelen, windturbines en biomassa bij het produceren van ijs. Clean Air Day is een campagne in het Verenigd Koninkrijk om aandacht te vragen voor luchtvervuiling. Het is niet bekend of deze bijzondere ijscowagen in productie gaat. Mocht je interesse hebben in een elektrische foodtruck of ijscowagen, lees dan onze autotest over de Nissan e-NV200 Last Mile.
Lees ook: Autotest- Nissan e-NV200 Last Mile (2019)
80 kW (109 pk) stelt voor een petrol-head niks voor.
Het aantal Nm (direct beschikbaar vanuit stilstand) geeft het voordeel van een elektromotor beter weer.