Nederlandse levering Mitsubishi Outlander PHEV onder druk
Mitsubishi verlengt de productiestop van de plug-in hybride Outlander en de volledig elektrische i-MiEV. De Japanse autobouwer heeft nog geen oplossing gevonden die voorkomt dat de batterijen van deze elektro-auto’s oververhit raken. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor Nederlandse belangstellenden voor de Outlander PHEV.
Europese productie onder druk
Aanvankelijk zou de productie van de Plug-in hybride Mitsubishi Outlander voor Europa starten in april, maar de Japanse autofabrikant staakte de bouw van het Japanse model in maart. De lopende band gaat pas weer aan als als er een oplossing voor het accuprobleem gevonden is. Willem Jan Oosterveld van Mitsubishi Motors Nederland is hoopvol.
“De eerste exemplaren moeten hier in juni of juli arriveren. We hebben inmiddels al meer dan 8.000 orders ontvangen en dat aantal loopt iedere week hard op”, zegt Oosterveld. “Voor kopers van de Mitsubishi Outlander PHEV is het van belang dat de auto’s voor het einde van 2013 op kenteken komen. Dan profiteren de kopers namelijk van 0 procent bijtelling. Bij registratie van het kenteken na 2014 gaat het model door wijzigingen op het gebied van bijtelling naar 7 procent. We hebben er volle vertrouwen in dat het gaat lukken om alle auto’s voor 31 december 2013 te leveren. Indien we merken dat het niet lukt, laten we dat aan de betreffende kopers ruim op tijd weten.”
Oververhitte accu’s
De aanleiding voor de productiestop zijn twee incidenten in Japan waarbij het accupakket oververhit raakte. Het eerste incident vond op 18 maart plaats. Toen raakte het accupakket van een elektrische Mitsubishi i-MiEV oververhit en vloog de auto in brand in de Mizushima-fabriek. Er vielen geen gewonden en de schade bleef beperkt. Op 21 maart gebeurde ongeveer hetzelfde met het accupakket een plug-inhybride Outlander. Dit keer bij een Mitsubishi-dealer in de Japanse plaats Yokohama. Hoewel de auto niet in brand vloog, was het niet meer mogelijk om de auto op te laden.
Lithium Energy Japan
Mitsubishi gebruikt accu’s van Lithium Energy Japan, een joint venture tussen Mitsubishi en de Japanse accufabrikant GS Yuasa. GS Yuasa is ook leverancier van de accu’s die gebruikt worden voor de roemruchte Boeing Dreamliner-vliegtuigen die wegens problemen met de accu’s op non-actief waren gesteld. Alle Mitsubishi’s die voorzien zijn van deze accu’s worden nu onderzocht. Volgens de Japanse fabrikant is een gewijzigd productieproces van de batterijleverancier een mogelijke oorzaak.
Amerikaanse introductie niet in gevaar
Inmiddels zijn er vierduizend plug-in hybride Mitsubishi’s Outlander verkocht in Japan. Of de auto’s teruggeroepen worden is nog niet bekend. Mitsubishi adviseert de auto niet meer op te laden tot er meer bekend is over de oorzaak van het probleem. Ondanks de problemen verwacht Mitsubishi dat de Amerikaanse introductie van de plug-in hybride Outlander volgens schema zal verlopen.
PHEV met trekhaak
De auto is voorzien van twee 60 kW elektromotoren en een 70 kW sterke brandstofmotor. Dankzij de krachtige aandrijflijn mag de auto 1.500 kilo trekken, een primeur voor auto’s met een plug-in hybride-aandrijflijn. De actieradius van deze Outlander bedraagt ruim achthonderd kilometer, de auto kan ook worden opgeladen bij CHADeMo-snellaadpunten die op steeds meer locaties langs de Nederlandse snelwegen te vinden zijn.
Nog geen reacties