Mitsubishi iMiEV scoort in Noorwegen
Verkoop
In totaal zijn er vorige maand 99 exemplaren van de Mitsubishi iMiEV verkocht. Dat zijn er meer dan bijvoorbeeld Toyota verkocht van zijn Aygo en iQ, Peugeot van zijn 107, Citroen van zijn C1, Suzuki van zijn Alto, Fiat van zijn 500 en zelfs de Noorse autobouwer Think verkocht minder exemplaren van zijn elektrische City. Mitsubishi heeft sinds de Europese verkoopstart in oktober 2010 ongeveer 2.500 exemplaren van de elektrische iMiEV (Peugeot iOn en Citroën C Zero) verkocht. De compacte elektro-auto is te koop in 15 Europese landen en vanaf april 2011 staat de iMiEV ook bij Russische Mitsubishi-dealers.
Test van Mitsubishi
Andrei Pankov, de directeur van het Russische importeursbedrijf Rolf Import, verklaart tegen Automotive News dat het een test betreft waarmee Mitsubishi wil bepalen of de Russische consument klaar is om elektrisch te rijden. Een behoorlijke uitdaging, omdat de Russische overheid geen subsidieregeling heeft voor elektrische auto’s en ook niet investeert in een oplaadinfrastructuur. Mitsubishi heeft nog niet bekendgemaakt hoeveel de iMiEV in Rusland zal kosten, maar Pankov weet te melden dat hij in ieder geval niet goedkoop zal zijn.
Ambitie Mitsubishi
Mitsubishi wil ook 1.000 elektrisch aangedreven exemplaren van de ‘i’ (een iets grotere versie iMiEV) verschepen naar de Amerikaanse staat Illinois. Daar heeft Mitsubishi in de plaats Normal een fabriek waar de niet-elektrische Galant, Endeavor, Eclipse en binnenkort ook de Outlander Sport gebouwd worden. De Japanse autobouwer werkt samen met de projectgroep ‘Electric Vehicle’. Een initiatief waarin de steden Normal en Bloomington samenwerken aan de realisatie van een oplaadnetwerk voor de elektrische Mitsubishi’s. Eind dit jaar komen de eerste 300 auto’s. In de tussentijd leaset de gemeente Normal twee Europese exemplaren van de iMiEV om het oplaadnetwerk te testen.
Nog geen reacties