Miskleun over export EV’s en FastNed slijpt de messen
Dat was dus meteen landelijk nieuws: elektrische auto’s worden massaal geëxporteerd na het binnen harken van subsidies door de kopers. Dat was de strekking van een publicatie van het Financieele Dagblad. De media doken er bovenop. Maar… wie kent het erratum dat de krant een dag later publiceerde?
Teruggefloten
Het Financieele Dagblad pakte lekker uit met het verhaal over de export van elektrische auto’s met subsidiegeld. Een dag later meldt de krant een erratum waarin de conclusie wordt teruggefloten: “…informatie was verstrekt door brancheorganisaties, maar blijkt incorrect. … Kopers kunnen nu geen gebruik meer maken van deze regeling. … Dit klopt niet, de blauwe kolommen zijn het aantal verkochte elektrische auto’s per jaar. … Amsterdam verhindert daarbij dat ondernemers meteen hun auto in het buitenland verkopen.”
In het geniep
Terwijl Nederland steggelt over subsidies en exporten, slijpt de jonge snelladerexploitant Fastned de messen in Quote. De Nederlandse overheid kan een claim tegemoet zien van rond de 10 miljoen euro – anderhalf keer het balanstotaal van deze club.
Wat is er aan de hand: de minister heeft in het geniep 12 pomphouders ook een vergunning gegeven voor oplaadstations. Schade voor Fastned: 800.000 euro x 12 locaties, berekent CEO Michiel Langezaal. De aanleg van een station kost 225.000 euro, dus dat bouwen ervan is een aardige moneymaker. Want die 2.500 abonneehouders gaan bij 12 stations voorlopig geen 10 miljoen euro bij elkaar laden. Zo’n omzetgroei is geen curve maar meer een raketlancering. Met 2,3 miljoen euro verlies (2014) je bedrijf een waarde toekennen van 160 miljoen euro, dát is pas snelladen.
Maar goed, Fastned vroeg de minister om opheldering – en die kwam er niet. Dus wordt nu de aanloop genomen naar een potje juridisch harrewarren. En daarbij hoort ook een interview in Quote. Meer info staat natuurlijk ook op de site van Fastned.
Nog geen reacties