Mercedes-Benz en elektrisch rijden: veel plannen, (nog) kleine aantallen
Vito
Op Ecomobiel onthulde de autobouwer vorige maand de elektrische Vito. Deze auto is volgend jaar in ons land op kleine schaal leverbaar, net als de smart ed en de elektrisch rijdende A-klasse.
Steden
Winfried Blum, CEO en President Mercedes-Benz Nederland, ontvouwde de visie van moederconcern Daimler bedrijf tijdens de presentatie van de Vito E-Cell. ‘Wereldwijd woont de helft van de bevolking in steden, rond 2050 zal dat zelfs drie kwart van de mensen zijn. Tegelijkertijd signaleren we een groeiende vraag naar individuele mobiliteit.’ Een steeds groter aantal huishoudens in grote steden bezit geen auto (Parijs: 43 %, Tokio 48 % en New York 50%).
Waterstof
Voor 2050 zet Daimler in op het rijden op waterstof en biobrandstof. Meer concreet:
Internationaal transport: verbrandingsmotor en waterstof
Regionaal verkeer: hybrides (plug-in en range extender) en waterstof
Stedelijk verkeer: elektrisch en waterstof (koplopers worden bedrijfswagens en bussen)
Samenwerking
Blum: ‘Samenwerking is essentieel om op de deelgebieden grote stappen te zetten. Daimler werkt samen met Deutsche Accu Motion, BYD, Tesla, BMW, General Motors en NuCellSsys.’
Vito E-Cell
De Vito E-Cell (bestelauto) wordt door Mercedes-Benz in serie gebouwd. In het tweede kwartaal van 2011 is hij beschikbaar. De 35 kWh lithiumion-accu levert een bereik op van 130 km. Het laadvermogen bedraagt 900 kilo.
De fabrikant bouwt 2.000 stuks, Blum denkt 60 exemplaren te leasen in ons land. Mercedes-Benz bevestigd geen informatie over leaseprijzen, officieus circuleert een tarief van iets boven de 1.800 euro/maand (48 maanden). Dat bedrag (1.000 euro meer dan een conventionele Vito) zou het resultaat zijn van een stevige sponsoring door de fabrikant. Mercedes-Benz Nederland meldt dat er nog geen leasetarief voor de auto is vastgesteld.
A-Klasse en smart
De elektrische A-klasse heeft ook 35 kWh aan accucapaciteit waarmee de auto 200 kilometer kan rijden. Volgend jaar zijn er 100 stuks beschikbaar (lease) voor Nederland. En eind dit jaar is er dan de smart ed. Daarvan zijn er in 2011 20 voor de Nederlandse markt beschikbaar (ook lease).
Prins Maurits
De B-Klasse F-Cell (met brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit) maakt ook deel uit van het pakket. De auto ondergaat praktijktests, de techniek zou vrijwe productiegereed zijn. Volgend jaar zien we hem niet in ons land. Prins Maurits, voorzitter van het Formule E-team, reed de auto de beurshal in om Ecomobiel te openen.
Nog geen reacties