Lange levertijden voor populaire 7%-modellen
Van 7% bijtelling in 2015 naar 15% in 2016. Dat is nogal wat. Voor exact dezelfde auto met minder dan 51 gram CO2/km gaan zakelijk rijders volgend jaar fors meer betalen, tenzij het model dit jaar nog geregistreerd wordt. Maar bij sommige merken gaat dat niet meer lukken.
Het is inmiddels een bekend fenomeen: fiscaal aantrekkelijke leaseauto’s die voor het einde van het jaar massaal worden geregistreerd. Bij Mitsubishi weten ze er alles van.
De bijtelling die geldt op het moment van kentekenafgifte, wordt gedurende de hele leasetermijn gerespecteerd. Dus wie in 2015 nog een zuinige 7%-auto geleverd krijgt, betaalt voor een langere periode die lage bijtelling. Met ingang van 2016 bestaat de categorie van 7% bijtelling niet meer. Plug-inhybrides met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 g/km komen dan in aanmerking voor 15 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
Vanwege het enorme succes en het relatief beperkte productieaantal zijn sommige modellen voor dit jaar al uitverkocht. De Volvo XC90 T8 Twin Engine bijvoorbeeld. Zakelijk rijders die de grote luxe plug-in hybride SUV met ruim 400 pk vermogen nu bestellen, krijgen hem sowieso in 2016 geleverd. De Volvo-importeur meldt dat de levering van de onlangs geïntroduceerde Volvo V60 D5 Twin Engine dit jaar nog wél mogelijk is.
Ook bij Mercedes-Benz zijn de productieplaatsen voor de C 350e dit jaar zo goed als vergeven. De Nederlandse importeur probeert uiteraard meer exemplaren los te kweken, maar wie nu bestelt, moet in principe wachten tot 2016.
En dan de nieuwe Volkswagen Passat GTE waarvoor heel veel belangstelling wordt verwacht. Volkswagen zag de bui al hangen en startte in februari al met de voorinschrijving van de eerste duizend productieplaatsen. Wie wacht met bestellen totdat de Passat GTE plug-in hybride in september bij de dealers arriveert, is te laat voor een registratie in 2015. Zijn broertje, de plug-in hybride Golf GTE, is wél volop beschikbaar.
Mitsubishi benadrukt dat de levering van de Outlander PHEV voor dit jaar heel moeilijk wordt als tot september/oktober wordt gewacht.
Uit onderzoek van Autoweek blijkt dat voor andere modellen in de 7%-bijtellingscategorie – zoals de Audi A3 e-tron, BMW i3 REX, BMW i8, Ford C-Max Energi, Opel Ampera en Toyota Prius Plug-in – geen leveringsproblemen worden verwacht.
Nog geen reacties