Laatste 24 uur van 2019 cruciaal voor Nederlandse auto-importeurs
Massa-afleveringen batterij-elektrische auto’s dankzij 4% bijtelling
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is voor werknemers van sommige Nederlandse auto-importeurs ten strengste verboden om in de laatste dagen van december vrij te nemen. Ook in de laatste 24 uur van 2019 worden er honderden – zo niet duizenden – batterij-elektrische auto’s geregistreerd en afgeleverd aan klanten, vaak zakelijk rijders.
Tesla Model 3
Autotransporteurs rijden af en aan om alle auto’s op tijd af te leveren. Tesla kiest voor gemak en levert zijn auto’s met hulp van werknemers en vrijwilligers (!) direct af in de haven nadat de auto’s van de boot zijn gereden. Dat gaat met grote aantallen tegelijk. Alleen op 28 december registreerde Tesla bijvoorbeeld 989 exemplaren van de Model 3, de dag ervoor waren dat 727 Model 3’s. Het is in de laatste maanden van 2019 routine geworden voor Tesla om zoveel mogelijk Model 3’s af te leveren. Over 23 dagen in december lag het gemiddelde aantal afleveringen van de Tesla Model 3 op dik 450 exemplaren per dag!
MG ZS EV en Audi e-tron
Ook het in Nederland herboren automerk MG heeft het druk met zijn batterij-elektrische MG ZS EV. Op 28 december registreerde MG 65 exemplaren van de ZS EV. Op 21 december waren dat nog 80 exemplaren. Ook Audi heeft het druk met zijn e-tron. Op 28 december registreerde Audi 335 exemplaren, op 27 december zelfs nog 433 auto’s en op 23 en 24 december respectievelijk nog 317 en 208 e-tron’s. En hoe zit het dan met de Jaguar I-Pace? Van die elektrische auto kwamen nog 38 exemplaren op kenteken op 29 december en 50 stuks op 28 december.
LEES OOK: Bijtelling 2020-2025: dit ga je betalen
Nissan Leaf
Nissan draait ook overuren met het afleveren van alle batterij-elektrische Leaf’s. In december registreerde Nissan nog 597 exemplaren van de Leaf, waarvan 57 exemplaren alleen al op 24 december. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de Franse autobouwer Renault die in december 2019 al 555 exemplaren van de ZOE op kenteken heeft gezet. De piek lag op 20 december met 77 registraties.
Bijtelling 2020
De zakelijke regels voor BEV’s gaat veranderen. Tot 31 december 2019 is het nog zo dat je 4 procent bijtelling betaalt over een aankoopbedrag van 50.000 euro. Voor iedere euro daarboven betaal je 22 procent bijtelling. Met ingang van 1 januari 2020 gaan de bijtellingsregels op de schop: 4 procent wordt 8 procent en het prijsplafond daalt van 50.000 naar 45.000 euro. Door deze nieuwe regels vinden er eind 2019 massa-afleveringen plaats van batterij-elektrische auto’s die in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling. Naar verwachting loopt de verkoop van batterij-elektrische auto’s in de loop van 2020 en 2021 verder terug als het bijtellingsvoordeel voor BEV’s steeds kleiner wordt. Veel zakelijk rijders willen nu graag profiteren van de lage bijtelling, want die staat voor vijf jaar vast.
LEES OOK: Bijtelling 4 procent versus 8 procent, hoeveel ga je meer betalen?
Top 9 kentekenregistraties december 2019 batterij-elektrische auto’s
Bron: Kentekenradar
- Tesla Model 3 – 11.118 exemplaren
- Audi e-tron – 2.005 exemplaren
- Hyundai Kona Electric – 840 exemplaren
- Volkswagen e-Golf – 653 exemplaren
- Kia e-Niro – 628 exemplaren
- Nissan Leaf – 609 exemplaren
- Renault Zoe – 556 exemplaren
- MG ZS EV – 441 exemplaren
- BMW i3 – 405 exemplaren
Nog geen reacties