‘Laat zakelijk rijder meerverbruik zelf betalen’
Plug-in hybride auto’s
Het VNF denkt dat zakelijke rijders vooral vanwege de voordelige fiscale regelingen van de overheid, voor plug-in hybride auto’s of auto’s met een range-extender kiezen. Geen aanschafbelasting (BPM), nul procent fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016: dat is toch aantrekkelijk. Helaas rijdt niet iedereen de plug-in hybride auto even optimaal, zo bleek uit onderzoek van leasemaatschappij Arval. Volgens de voorzitter van VNF, Martin Lens, is het tijd voor een nieuw beleid. “Fleet-owners hebben moeite om het brandstofverbruik van deze auto’s vooraf in te schatten. De praktijk wijst uit dat met dit koudere weer stekkerhybrides minder lang en minder snel elektrisch rijden. De boel moet toch verwarmd worden. Het lijkt erop dat mensen deze auto’s vooral rijden vanwege de fiscale regeling, niet omdat ze goed zijn voor het milieu.”
Fleetmanagers
Bij het ingenieursbureau Wolter & Dros rijden er momenteel een drietal plug-in hybride auto’s rond. Speciaal voor deze bestuurders is de autoregeling aangepast, vertelt wagenparkbeheerder Lex Noordhoff, die ook bestuurslid is van VNF. “Op basis van werkelijke verbruikscijfers hebben we een norm vastgesteld. Berijders kunnen daar prima aan voldoen, mits ze de auto gebruiken zoals die bedoeld is. Dat betekent dus regelmatig opladen. Gebruiken ze meer brandstof, dan betalen ze die zelf.” Volgens Noordhoff vraagt de komst van elektrische auto’s voor een nieuwe aanpak. Fleetmanagers moeten meer gaan kijken naar de mobiliteitsbehoefte en samen met het bedrijf bespreken of de inzet van een EV wel zo verstandig is .
Nog geen reacties