Kwart plug-in auto’s rijdt voldoende elektrische kilometers
De milieuvriendelijke prestaties van plug-in hybride en elektrische auto’s met range extender liggen onder vuur. Ze rijden volgens de onderzoekers van TNO te weinig elektrische kilometers om het gemiddelde brandstofverbruik te halen dat gebaseerd is op de NEDC-test. Uit cijfers van de Amsterdamse mobility provider The New Motion blijkt dat een kwart van deze auto’s wel voldoende elektrisch rijdt.
TNO
TNO baseert zich op analyses van tankpasdata van een grote groep door zakelijke rijders gebruikte auto’s in 2012. De cijfers laten zien dat het verschil tussen praktijkverbruik en normverbruik (vastgesteld op basis van de NEDC-test) toeneemt. Het praktijkverbruik van de nieuwste voertuigen ligt dertig tot vijftig procent hoger en de plug-in hybride en elektrische auto’s met range extender rijden twee tot drie keer zoveel kilometers op benzine als verwacht. Dit roept de vraag op of deze auto’s fiscaal ontzien moet worden. Ze worden nu nog vrijgesteld van wegenbelasting en zakelijke rijders profiteren van 0 procent fiscale bijtelling (gaat naar 14 procent in 2014).
Gemiddeld 42 laadbeurten per maand
The New Motion nuanceert dit en stelt dat 25 procent van de plug-in hybride en range extender auto’s gemiddeld 42 keer per maand aankoppelt bij een oplaadpunt. Daarmee kunnen ze voldoende elektrische kilometers rijden om te voldoen aan de gestelde verbruiksnorm voor fiscale tegemoetkoming. Dit blijkt uit data van zo’n 2.100 berijders die aangesloten zijn bij The New Motion in maand april 2013.
Stimuleren om meer elektrisch rijden
De mobility provider benadrukt dat dit wel beter kan. 75 procent van deze auto’s staat zo’n 24 keer per maand aan de stekker. Om het aantal oplaadbeurten per maand te vergroten, stelt The New Motion dat de berijders van deze auto’s meer gestimuleerd moeten worden om elektrisch te rijden, dat de aanwezige laadinfrastructuur uitgebreid moet worden en dat werkgevers samen met leasemaatschappijen meer sturing moeten geven om het opladen te bevorderen.
Beter laadgedrag noodzakelijk
The New Motion wil nu samen met VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen), de overheid en andere marktpartijen de handen ineen slaan om maatregelen in gang te zetten om beter oplaadgedrag te stimuleren. Ritsaart van Montfrans, oprichter van The New Motion: “Plug-in auto’s zijn een noodzakelijk voor de transitie naar duurzaam vervoer. Deze auto’s hebben geen beperkingen in bereik, leiden tot uitrol van de benodigde oplaad infrastructuur en versnellen de acceptatie van elektrische auto’s. Nederland is nu Europees koploper in de invoering van duurzame mobiliteit en kan deze koppositie behouden door een juiste invoering van de elektrisch rijden te blijven stimuleren.”
VNA: Betrek leasemaatschappijen
Renate Hemerik, directeur van de VNA: “Veel bedrijven zijn bezig met de invoering van duurzame mobiliteit maar hebben tegelijkertijd een belangrijke doelstelling op het gebied van kostenbesparing. Daarbij is het onderwerp van het gebruik van plug?in auto’s zeer actueel. Leasemaatschappijen kunnen als geen ander een belangrijke rol spelen bij het stimuleren van beter gebruik van deze auto’s en kunnen daarmee een aanzienlijke kostenbesparing voor de klant realiseren. Om dit goed mogelijk te maken willen we samen met de overheid en andere marktpartijen zorgen dat de juiste maatregelen worden genomen om dit in de komende tijd verder tot een succes te maken.”
Nog geen reacties