Kriskras door Parijs in een Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi i-MiEV
De Mitsubishi i-MiEV is al langer in zijn thuisland verkrijgbaar. De Europese versie die Mitsubishi in Parijs aan de media voorstelt, wijkt nauwelijks af van het Japanse origineel. Het opvallendste: het stuurwiel is naar de linkerkant van het dashboard verhuisd. Gebleven is de smalle carrosserie. In Japanse steden is het zo mogelijk nog drukker dan in de Franse hoofdstad, vandaar dat Mitsubishi de i-MiEV klein en smal heeft gehouden. Op die manier vind je zelfs in het overbevolkte Tokyo gemakkelijk een parkeerplekje voor je i-MiEV.
Place de la Concorde
In Parijs blijkt het aangenaam rijden in de groene Mitsubishi. Je zoeft met de kleine i-MiEV nagenoeg geruisloos overal tussendoor en langs highlights als de Eiffeltoren en de Arc de Triomphe. Zelfs op het chaotisch drukke plein Place de la Concorde – waar ze nog nooit van belijning op de weg gehoord hebben, maar dat terzijde – vind je in de Mitsubishi eenvoudig je weg. En omdat net als bij elke andere elektrische auto het volledige koppel al bij nul toeren per minuut paraat staat, accelereer je sneller dan menig Renaultje of Peugeotje. Als je dit eenmaal doorhebt, blijf je versnellen, gewoon omdat het zo leuk is.
Geen grammetje CO2
De i-MiEV rijdt elektrisch en blaast dus geen grammetje CO2 de lucht in. De scepticus zal zeggen dat dit wel door de kolencentrale wordt gedaan waar de energie wordt opgewekt, maar omdat in Frankrijk diverse kerncentrales staan, gaat deze vlieger niet helemaal op. En van de beperkte actieradius – een andere veelgehoorde ‘klacht’ van elektrische auto’s – van 150 kilometer ondervind je in Parijs ook nauwelijks hinder. Veel verder zul je hier dagelijks immers niet rijden.
Belachelijk klein
Het is heel prettig dat je in de i-MiEV niet hoeft te schakelen. Zeker in Parijs. Hier rijd je zelden snel. Je verplaatst je eerder van verkeersopstopping naar verkeersopstopping. Ook prettig in deze situaties: de belachelijk kleine draaicirkel van de Mitsubishi – mocht je willen keren in een poging de zoveelste opstopping te ontwijken. Als je hierin slaagt en je hebt een strook verkeersvrij asfalt voor je merk je op hogere snelheid wel dat de wegligging van de i-MiEV niet zijn sterkste punt is. In bochten helt de koets nadrukkelijk over. Ook stuurt de kleine Mitsubishi nogal wollig.
Côte d’Azur
De Mitsubishi i-MiEV biedt plek aan vier inzittenden. Die hebben voldoende ruimte. Oké, je moet er met zijn vieren niet mee naar de Côte d’Azur willen, maar wees gerust: dat haalt-ie toch niet. Het dashboard bestaat vooral uit harde kunststoffen. De speelsheid waarmee het is vormgegeven maakt echter veel goed. Toch heb je niet het idee in een auto van 32.830 te rijden – want zoveel moet de i-MiEV inclusief het accupakket opbrengen. Overigens zijn er verschillende subsidiemogelijkheden, onder andere voor Amsterdamse ondernemers.
Mitsubishi benadrukt dat niet de aanschafprijs, maar de kilometerkostprijs de doorslag moet geven de auto aan te schaffen. Kan best zijn, maar voor nu zouden we de i-MiEV vooral kopen vanwege zijn compacte buitenmaten en de mogelijkheid menig grotere auto zoek te accelereren.
Nog geen reacties