achtergrondafbeelding
Jaguar I-PACE Amsterdam

Jaguar I-PACE, daar zit muziek in

Onder hoogspanning op weg naar aflevering van 3.500 exemplaren in Nederland

4 sep 2018, 14:10  •  Elektrisch rijden  •  Door Wim Otten

Het is bij Jaguar alle hens aan dek! 3.500 exemplaren van de nieuwe 100% elektrische I-PACE moeten voor 1 januari op kenteken, zodat de rijders over het volledige aanschafbedrag van 4% bijtelling kunnen profiteren.

Productie Jaguar I-PACE

Je kunt stellen dat er onder hoogspanning wordt gewerkt om deze klus te klaren. In de fabriek in het Oostenrijkse Graz is de productie dezer weken gestart. De verwachting is dat de eerste exemplaren van de I-PACE over enkele weken in ons land arriveren. Maar 3.500 auto’s registreren, kentekens regelen en aflever klaarmaken in krap drie maanden tijd is aanpoten voor de dealers. ‘Een hele uitdaging. We hebben al gezegd dat dealers de kosten voor extra hulpkrachten in rekening mogen brengen’, aldus Jaguar Nederland.

Waarom die haast?

Elke I-PACE die vanaf 1 januari 2019 wordt geregistreerd valt onder de nieuwe bijtellingsregels, tot 50.000 euro aanschafprijs geldt 4% en voor elke euro daarboven geldt 22%. Met een aanschafprijs vanaf 80.330 euro betekent dat het hoge tarief over 30.330 euro. Het is duidelijk dat Jaguar dat koste wat het kost wil vermijden.

Jaguar I-PACE Amsterdam

Tijd voor ontspanning

Dus ja: hoogspanning bij Jaguar om in de terminologie van elektrische aandrijving te blijven. Toch neemt de producent tijd voor ontspanning. Om de introductie van de nieuwe I-PACE in de kijker te zetten is een  samenwerking aangeknoopt met singer-songwriter Dua Lipa, bekend van de hit ‘Be the one’. Het is een van de meest gestreamde artiesten van dit moment.

JAGUAR IPACE en Dua Lipa

Hip en happening

Jaguar wil via de samenwerking de naamsbekendheid onder een jong publiek vergroten. Laten zien dat het merk met zijn bloemrijke historie keihard aan de weg timmert om ook in de toekomst hip en happening te blijven. Inderdaad: door elektrische auto’s te ontwikkelen vol high-tech.

Remix van Dua Lipa

Dat high-tech element is aangestipt door met de software van de auto muziek te gaan maken. Dua Lipa heeft afgelopen zomer al rijdend in de I-PACE een remix gemaakt van haar song ‘Want To’. Data van gas geven, remmen en energieverbruik zijn via de software omgezet in bestand dat vervolgens over de oorspronkelijke track van dit nummer van Lipa is gelegd. De software, speciaal aangepast voor dit doel, vertaalde dat in de remix.

JAGUAR IPACE en Dua Lipa

Jaguar heeft de samenwerking met Dua Lipa wereldkundig gemaakt en uit de doeken gedaan tijdens een groots event met de I-PACE en een optreden van Dua Lipa in Amsterdam. Internationale pers, influencers en special guests waren daarvoor genodigd.

Impressie op Nederlandse bodem

Het was ook de eerste kans om een korte impressie op te doen met de nieuwe I-PACE op Nederlandse bodem. En dat was een genoegen in de overtreffende trap. Vooral omdat de gereden versie software had waarmee een remix bleek te maken van ‘Want To’. Luister maar!

Jaguar I-PACE Amsterdam

De acceleratie van de I-PACE is imposant. In 4,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Dat is behoorlijk snel. De elektrische aandrijflijn levert dan ook maar liefst 294 kW (400 pk) en bijna 700 Nm koppel. Door vierwielaandrijving en een laag zwaartepunt (batterij in de bodem) is de wegligging behoorlijk strak en stabiel.

Een pedaal bediening

Net als bij veel andere elektrische auto’s van nu, zoals Nissan Leaf en Hyundai Kona EV rij je in principe met het stroompedaal. Laat je dat los dan vertraagt de I-PACE stevig. De elektrische aandrijving werkt dan als dynamo om de batterij weet wat bij te laden. In de praktijk heb je het rempedaal vrijwel niet nodig. Geinig wel: kies je voor de rijmodus Dynamic dan zijn demping en besturing directer en dan hoor je een zacht gierend geluid. Met een beetje fantasie klinkt het als een hoog in de toeren klimmende zescilindermotor.

Lees ook: Autotest – Jaguar I-PACE

 

 

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.