achtergrondafbeelding

13 reacties

  1. Leonard schreef:

    Die 1-fase lader is toch een dingetje denk ik… De leaseprijs van de I pace is afgelopen week met 83 euro gestegen per maand voor ons (groot accountantskantoor). Volgens onze fleet manager is de verwachte restwaarde fors naar beneden aangepast omdat Jaguar komend jaar wel een 3-fase lader toe zou passen. Men verwacht daardoor dat de versies met de 1-fase lader niet erg gewild gaan zijn op de tweedehands markt (met 1 jaar wachten zou men tenslotte een 3-fase uitvoering kunnen krijgen).

  2. Mark Keip schreef:

    @Jan Vanhentenrijck je benoemt dat Jaguar later met een 3-fase lader komt. Hoe gaat dit in zijn werk? Wordt deze alleen geleverd op nieuwere modellen? Worden bestaande modellen hardwarematig aangepast? Of wordt deze upgrade doorgevoerd doormiddel van een (vrij onwaarschijnlijke) softwareupdate?

    Ik heb zelf een knap aangeklede I-Pace HS besteld en ben thuis aan het kijken naar welke aansluiting ik nodig heb. Het aanpassen van de aansluting van 3x 25A naar 3x 35A om gegarandeerd op 7,4 KW te kunnen laden gaat op jaarbasis ongeveer €650,- extra kosten ten opzichte van mijn huidige aansluiting. De 3-fase lader van Jaguar zou dan ook meer dan welkom zijn.

    Ben benieuwd naar je reactie.

  3. Casper schreef:

    “En is het terecht dat duizenden Nederlanders met smacht op deze elektrische crossover van Jaguar zitten te wachten?”

    Ze smachten dan misschien, maar ze zitten niet “met smacht te wachten”. Dat doen ze in onze taal namelijk met smart…

  4. G. van Veen schreef:

    Gunstig voor de ontwikkeling van de markt voor EV’s. Eén aanbieder is geen markt.
    Voorlopig nog een kanttekening. De 100kW laadoptie is nog niet beschikbaar en de infrastructuur ontbreekt. Zolang die er niet is zijn langere ritten, Parijs, Berlijn, de Alpen en daarmee vakanties niet te doen. Tot dan is de IPace een leuke stadsauto, misschien wat prijzig.

  5. EV Specialist schreef:

    @Dirk, niks persoonlijks, maar dit argument hoor ik nu te vaak om niet te reageren.

    Gelukkig rijden we niet allemaal (WLTP) 480 km per dag.

    Met jouw voorbeeld (11kW) betekent nog steeds laden met 3,7 kW dus gemiddeld 19 km/u. De gemiddelde Nederlander heeft 22,1 km woon-werk. Dus 3 uurtjes laden en we zijn weer klaar.
    Gemiddeld hebben we 8 uur slaap en willen we graag ook diner/ontbijten, zelf als je niet graag thuis bent 😉 kan je toch 9 uur laden (9*19) is 171 km.

    Als je meer dan 480 km gaat rijden (aanname) is de kans groot dat je op vakantie gaat of een zaken reis naar het buitenland, dan neem je (in de praktijk) dus geen AC lader van 11 kW, maar een DC lader van 50 kW of meer. Dus maakt 1 fase niks uit. Want je wilt snel veel en weer weg!
    Alleen voor mensen die altijd publiek moeten laden en geen eigen parkeer gelegenheid hebben om een privé laadpunt te plaatsen kan dit vervelend zijn en zou laden op de zaak een goed alternatief zijn. En dan nog vraag ik me af of je dan meer dan 171 km moet doen.

    Hoe groter de accu, hoe minder belangrijk laadsnelheid is aangezien je veel verder kunt op 1 lading.

    Nu denk je, ja maar deze auto is voor de zakelijke rijder en die rijden veel meer dan 200 km per dag! Dan nog vraag ik me af of 11 kW dus 51 km/h je gaat helpen, want met je afspraak van een uurtje ga je dat ook niet redden (verschil is dan ~30 km extra) en ga je dus (DC) snelladen… En dat doe je bij een DC lader!

    Vraag me af of je zelf een EV rijder bent of een Tesla hebt, om dit argument te gebruiken, want jouw voorbeeld klinkt heel erg of je een benzine auto bezit: Ik rij mijn auto leeg… en ga zitten wachten tot hij vol is.. Dat doe je dus niet met een EV, parkeertijd is laadtijd! En we staan gemiddeld 22 uur per dag stil…

    Verder succes en fijn weekend!

  6. René van Winden schreef:

    ‘De Jaguar I-Pace vormt een premium alternatief – met dito prijskaartje – voor auto’s als de Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Volkswagen E-Golf en Kia Niro EV.’

    ??? Volgens mij is dit de eerste directe concurrent van de Tesla model S of X.

    Geen enkele melding over of vergelijk mee?

    Vergeten of genegeerd; in ieder geval een gemiste kans, bijzonder met name omdat deze auto er alleen maar is omdat Tesla deze EV markt geopend heeft in 2012 met de introductie van de eerste premium auto met een serieuze range.

  7. Dolf Brouwers schreef:

    en wanneer verandert de overheid de belastingmaatregels weer ?
    Totaal onbetrouwbaar !
    EV voertuigen bestaan in Nederland bij de gratie van belastingvoordelen.
    Overigens tank ik nu in Spanje Euro95 voor
    1,10 euro….verenigd Europa … laat me niet lachen !

  8. Jan Vanhentenrijck schreef:

    Gebruik maken van de CCS stekker op DC , Je vindt laadstations (50kW) meer dan voldoende . FastNed heeft er nu al ( een vijftal) van 175 kW ( I-pace kan tot 100kW opladen) .
    En trouwens , laden doe je meestal gewoon thuis. Ik zie het probleem helemaal niet ….
    En een een klein geheimpje , I-pace komt later met een drie-fase lader . ( komt van een bron bij Jaguar)

  9. Snelautoladen schreef:

    Hallo Dirk, Wij hebben DE oplossingen voor dit probleem. Met onze Magnum Smart charger kun je deze auto thuis of bij een 11 kW laadpaal opladen met een snelheid van 6 kW dat is bijna gelijk aan de onboard AC lader van Jaguar. De Magnum Smart Charger is een geavanceerde hoog-efficiënte AC/AC-omzetter, die een “Super fase” van twee normale AC fasen bouwt.

    Wil je nog sneller opladen dan hebben wij nog een AC naar DC lader van 10kW.

    Een standaard 3 fasen 16 Ampère (krachtstroom) aansluiting is voldoende. Heb je geen Krachtstroom aansluiting dan kun je deze bij je netbeheerder aanvragen. de kosten hiervoor zijn beperkt. (Voor onze laders hoef je dus niet het capaciteitstarief te verhogen bij je netbeheerder waardoor je de aanschaf binnen 1,5 jaar hebt terug verdient)

    http://www.snelautoladen.nl

  10. B.Menke schreef:

    Qua uiterlijk is de Jaguar-I Pace niet uitzonderlijk en de gelijkenis met een andere SUV is identiek. Gewoon een degelijke auto met een traditionele uitstraling. De SUV van Porsche en de Lexus van Toyota zijn qua vormgeving veel moderner.
    Zelf rijd ik nu met veel plezier in mijn tweede Lexus RX 450H en dat is mij in de BMW 750, Jaguar 8 cil. etc. nog niet overkomen. Heel bedrijfszeker en lekker snel.
    Aankoopkosten compleet in 2016 waren €. 98.000,= incl. BTW.

  11. Marc schreef:

    Hallo Dirk, de meest praktische opties voor laden zijn om thuis 7 kW te laden of on the road een snellader te scoren. Belangrijke vraag is of er met dit formaat batterijen (dus grote bereik) veel behoefte is aan openbaar laden. Het antwoord ligt bij de gebruiker (gebruikspatroon). Je noemt 2 opties waarvan 1 niet leverbaar is – dus dat is helaas geen keuzemogelijkheid.

  12. Joos schreef:

    De 1-fase lader ondersteunt wel 32A. Er zijn ook 22kW laders in de openbare ruimte die dus op 7A kunnen laden. In een thuissituatie is 1x25A vrijmaken om te laden de meest voorkomende oplossing

  13. Dirk van den Blink schreef:

    Is het jullie nou volledig ontgaan dat deze auto voorzien is van een 1 fase AC lader? Aan de meest voorkomende laadpalen in NL (11 kW) zal je niet 10 maar 22 uur nodig hebben om de Jaguar van leeg naar vol te laden. Dat is niet aanvaardbaar voor een EV. Dan heeft de concurrentie (Tesla, maar ook de Audi e-tron) het beter voor elkaar. Die beschikken over een 3 fase AC lader en zijn dus beter aangepast voor Europa.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.