achtergrondafbeelding

Autotest – Jaguar I-Pace (2018)

Jaguar I-Pace: het betere bijtellen

4 jun 2018, 6:30  •  Autonieuws, Autotests
Bart Oostvogels Door Bart Oostvogels. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s.

Als zakelijk rijder loopt het water je vast in de mond bij het lezen van de kop van dit verhaal. Daarom gaan we maar direct door naar de hoofdvraag van dit verhaal: hoe goed is de nieuwe Jaguar I-Pace? En is het terecht dat duizenden Nederlanders met smart op deze elektrische crossover van Jaguar zitten te wachten?

Jaguar I-Pace bijtelling

Het is nu of nooit voor de Jaguar I-Pace. Het succes in Nederland – het zal eens niet – is namelijk sterk afhankelijk van bijtellingsregels. Alleen in 2018 betaal je in Nederland over de fiscale waarde een bijtellingspercentage van 4 procent voor een periode van maximaal vijf jaar. In 2019 wordt dat iets anders. Dan betaalt de zakelijke rijder bij privéverbruik voor 1 tot 50.000 euro een bijtellingspercentage van 4 procent bijtelling en voor bedragen daarboven 22 procent. Je begrijpt nu waarom zakelijk rijdend Nederland vooral in 2018 met kwijl in de mondhoeken kijkt naar de Jaguar I-Pace en waarom honderden Nederlanders al op voorhand een order hebben geplaatst.

“De Jaguar I-Pace is niet goedkoop. De vanafprijs bedraagt een stevige 80.330 euro.”

Duizenden exemplaren

Ook belangrijk: Jaguar kán leveren in 2018. Sterker nog: de fabriek weet eindelijk hoe de vork in de steel zit in Nederland en gaat de productiecapaciteit voor ons land meer dan verdubbelen. Dat betekent dat er enkele duizenden exemplaren naar ons land komen. Jaguar garandeert levering in 2018. Dat is bij sommige concurrenten wel anders. Andere tegenhangers komen – helaas voor hen –  net te laat. Neem de elektrische crossover Audi e-tron. Die is nu al te bestellen, maar komt pas in 2019 op de markt. De Audi gaat ongeveer 82.500 euro kosten en valt dus in de ‘mixbijtelling’.

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace prijs

Of deze Jaguar I-Pace interessant voor je is, hangt onder meer af van je leasebudget. Weet in ieder geval dat de I-Pace niet goedkoop is. De vanafprijs bedraagt een stevige 80.330 euro. Je krijgt voor dit bedrag een I-Pace S EV400. De SE, HSE en First Edition hebben prijskaartjes van respectievelijk 88.420, 94.480 en 104.780 euro. Met wat opties loopt de prijs gemakkelijk verder op. Bij het zien van deze prijzen popt er waarschijnlijk maar één vraag in je op: heb je aan een standaard Jaguar I-Pace voldoende?

“Voor de die hard ‘bijtellers’ is de basisversie meer dan voldoende.”

Standaarduitrusting

Lees maar even mee. De I-Pace S EV400 heeft standaard onder meer 18-inch 15-spaaks lichtmetalen wielen, LED-koplampen, achtvoudig elektrisch en handmatig verstelbare sportstoelen met bekleding in Luxtec maar ook een Touch Pro Duo infotainmentsysteem, Interactive Driver Display en een audiosysteem van Meridian. Ook Park Pack is standaard, bestaande uit een 360-graden Park Distance Control met parkeersensoren vóór, achter en in de flanken van de auto. Aan connectiviteit is geen gebrek, want ook InControl Remote, Navigation Pro en Connect Pro (Smart Settings, Pro Services, 4G WiFi-hotspot) zijn van de partij. Ondersteuning van Android (komt later) en Apple-smartphones is er ook. Weten wat de I-Pace standaard nog meer heeft? We zetten de complete lijst onderaan dit artikel.

Actieradius-angst

Het fraaie Touch Pro Duo infotainmentsysteem is te bedienen via touchscreens met capacitieve sensoren en via gebaren. De afleesbaarheid van de schermen is niet altijd top, onder meer door de lichtinval van buiten. Ook verschijnen er snel vette vingers op de twee displays. Een nieuw EV-gericht navigatiesysteem maakt gebruik van topografische gegevens, informatie van vorige ritten en de rijstijl om een sterk gepersonaliseerde routegeleiding en een nauwkeurige actieradius te berekenen. Een welkome aanvulling voor mensen met actieradius-angst.

“Wielen in de maat 22-inch ogen fantastisch maar doen afbreuk aan het comfort. Een kleinere maat – 20-inch bijvoorbeeld – rijdt al een stuk stiller en fijner.”

18-inch groot genoeg?

In theorie heb je dus niet veel meer uitrusting nodig. Voor de die hard ‘bijtellers’ is de basisversie meer dan voldoende. Toch oogt zelfs 18-inch lichtmetaal onder de I-Pace wat klein. Een grotere maat wielen zou niet misstaan. Dan ontstaat wel direct een gevecht tussen emotie en verstand. Grotere wielen – met een grotere rolweerstand – maken de I-Pace minder efficiënt. Op 18-inch lichtmetaal verbruikt de I-Pace het minste energie en peuter je uit het accupakket de meeste kilometers. Wielen in de maat 22-inch ogen fantastisch maar doen afbreuk aan het comfort. Een kleinere maat – 20-inch bijvoorbeeld – rijdt al een stuk stiller en fijner. Er is dan bovendien minder onrust in de auto.

Jaguar I-Pace voorkant

Weinig keuze

Elke Jaguar I-Pace heeft dezelfde EV400-aandrijflijn: bestaande uit twee elektromotoren met een systeemvermogen van 400 pk (294 kW) en een koppel van 696 Nm. Geloof ons: dat is kracht en koppel in overvloed. De twee elektromotoren zijn door Jaguar zelf ontwikkeld en direct met de aandrijfassen verbonden. Elke I-Pace heeft AWD en vol stroom geven resulteert in een gevoel van ‘to infinity and beyond’. Je krijgt een heerlijke en aanhoudende push in de rug.

“Feitelijk heeft de I-Pace een 93 kWh-accupakket waarvan 86 tot 87 kWh bruikbaar is.”

Topsprinter

De elektrische crossover van Jaguar accelereert in 4,8 seconden naar 100 km/u. Dat is snel, zo ervaren we op het circuit Autodrómo Internacional do Algarve in Portugal. Tijdens deze circuitsessie valt ook de wegligging op. Jaguar heeft in bodemsectie van de I-Pace een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 90 kWh verwerkt. “Feitelijk is het een 93 kWh-accupakket waarvan 86 tot 87 kWh bruikbaar is”, zegt Dr. Wolfgang Ziebart in een gesprek met AutoRAI.nl. Hij is de chief engineer van de Jaguar I-Pace. “Omdat het accupakket in de bodem van de auto is verwerkt ontstond automatisch een auto die ook uitstekend uit de voeten kan in het terrein”, zegt Ziebart. Om deze off-roadcapaciteiten van de I-Pace te benadrukken rijden we ook een serieus parcours off-road, op reguliere straatbanden. Het is indrukwekkend waartoe de I-Pace in staat is. De foto’s spreken voor zich.

One pedal driving

De accu geeft de I-Pace een range van maximaal 480 kilometer (WLTP) maar ook een laag zwaartepunt. De auto voelt en stuurt heel direct. Goed te plaatsen, eenvoudig te corrigeren. Gewoon eerlijk. Niet slecht voor een auto die in standaard trim 2.133 kilogram weegt, al blijf je carrosseriebewegingen merken. Toch blijft het altijd comfortabel. Je went supersnel aan het fenomeen ‘one pedal driving’. Er zijn twee standen: normaal of intensief. In die laatste stand is de energieterugwinning het grootst maar is de vertraging ook het meest indrukwekkend. Een paar kilometer rijden en je wilt al snel niets anders meer.

“Zelfs onder de ‘motorkap’ is opbergruimte. Niet veel, maar toch.”

Jaguar I-Pace actieradius

Is het hoge gewicht van de I-Pace niet funest voor de actieradius? Of anders gevraagd: hoe groot is de actieradius in de praktijk? Jaguar belooft zoals gezegd een range van maximaal 480 kilometer. Reken in de praktijk op ongeveer 350 kilometer, maar 410 kilometer moet mogelijk zijn bij gunstige omstandigheden. Tijdens onze testrit gaf de boordcomputer een range van 330 tot 360 kilometer aan. De airco en radio was gewoon ingeschakeld. Of dat voldoende range is, moet elke zakelijk rijder zelf bepalen. Kijk goed naar je reisschema en bepaal dan of een I-Pace in je leven past. Staar je niet blind op bijtellingspercentages.

“Elke I-Pace heeft AWD en vol stroom geven resulteert in een gevoel van ‘to infinity and beyond’.”

Jaguar I-Pace opladen

Het opladen is bij een elektrische auto net zo belangrijk als de actieradius. Vertel op: hoe zit het bij de Jaguar I-Pace? Opladen van 0 tot 80% kan in 40 minuten bij een 100 kW DC-snellaadstation. Omdat die niet overal te vinden zijn, kun je de auto ook via een AC-wallbox (7 kW) thuis of op het werk opladen. Dat duurt dan ongeveer 10 uur. Slim is dat de Jaguar I-Pace bij het laden automatisch de temperatuur van de batterij verhoogt (of verlaagt) om het laadproces te optimaliseren en in zo kort mogelijke tijd een maximaal rijbereik te krijgen.

Jaguar I-Pace garantie en onderhoud

En hoe zit het met garanties en onderhoud? De Jaguar I-Pace heeft standaard 8 jaar/160.000 kilometer garantie op de batterij. Voor het gehele voertuig geldt een garantietermijn van 3 jaar/100.000 km. Daarnaast is Jaguar Care inbegrepen: 3 jaar gratis onderhoud met een maximum kilometrage van 100.000. De onderhoudskosten zullen beperkt zijn, maar weet wel dat banden vaker vervangen moeten worden: een gevolg van het hoge gewicht van de auto. Hebben meer EV’s last van.

“Je went supersnel aan het fenomeen ‘one pedal driving’. Er zijn twee standen: normaal of intensief.”

Ook praktisch?

Genoeg cijfers, want hoe zit het met de rijbeleving en praktische bruikbaarheid? De besturing voelt wat gevoelloos aan, maar is wel lekker direct. Accelereren in de I-Pace is heerlijk, zoals in elke elektrische auto. Er is direct koppel en de acceleratie is intens tot de begrenzer het bij 200 km/u genoeg vindt. Er is sprake van een prettige ‘woosh’. Toch is de I-Pace vooral praktisch. Een groot voordeel is de forse wielbasis van 2.990 mm. De wielen van de 4.682 mm lange en 1.565 mm hoge Jaguar zijn ver op de hoeken geplaatst waardoor je lekker veel binnenruimte hebt. Zowel voor- als achterin is het riant zitten. Ook de bagageruimte is fors te noemen. Zelfs onder de ‘motorkap’ is opbergruimte. Niet veel, maar toch. De bagageruimte achterin bedraagt dik 650 liter en als je de achterbank neerklapt (60:40) ontstaat er zelfs 1.453 liter. De afwerking van het interieur is fraai en de verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en stuurkolom is dik in orde. Zodoende is het vinden van een fijne zitpositie kinderspel.

“Een groot voordeel is de forse wielbasis van 2.990 mm, je hebt meer dan voldoende leefruimte.”

Conclusie

Voor leaserijders met een wat groter leasebudget is de Jaguar I-Pace zeker interessant, vooral als de gebruiker alleen van huis naar werk hoeft te rijden of op de route gebruik kan maken van snelladers. De actieradius is groot genoeg voor een paar ritten op en neer. De Jaguar I-Pace vormt een premium alternatief – met dito prijskaartje –  voor auto’s als de Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Volkswagen E-Golf en Kia Niro EV. De elektrische vijfzitter arriveert precies op tijd om maximaal te profiteren van het wispelturige en kortzichtige autobelastingklimaat in Nederland. Los gezien van alle bijtellingsnonsens is de Jaguar I-Pace vooral een zeer volwassen, goed doordachte, leuk rijdende en praktische elektrische crossover met een hoog afwerkingsniveau. Ons advies: hou het simpel. Extra toeters en bellen zijn leuk maar niet per se nodig. Genieten ga je sowieso, mét of zonder 4 procent bijtelling.

Specificaties Jaguar I-Pace

  • Maximum vermogen: 400 pk (294 kW)
  • Maximum koppel: 696 Nm
  • Accutype: Lithium-ion pouch-cellen
  • Accucapaciteit: 90 kWh
  • Aandrijving: All Wheel Drive
  • 0-100 km/u: 4,8 seconden
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Gecombineerd verbruik (WLTP): 21,2 kWh/100 km
  • Actieradius (WLTP): tot 480 kilometer
  • Lengte: 4.682 mm
  • Breedte: 2.139 mm inclusief buitenspiegels
  • Breedte: 2.011 mm met buitenspiegels ingeklapt
  • Hoogte: 1.565 mm 1.565 (1.558 met Active Air Suspension)
  • Wielbasis: 2.990 mm
  • Spoorbreedte vóór: 1.624 – 1.641 mm
  • Spoorbreedte achte: 1.647 – 1.661 mm
  • Bodemvrijheid: 185 mm of 230 met Active Air Suspension
  • Draaicirkel (tussen stoepranden): 11,98
  • Bagageruimte: 656 liter (638 met Active Air Suspension)
  • Bagageruimte met achterbank neergeklapt: 1.453 liter (1.435 met Active Air Suspension)
  • Opbergruimte onder ‘motorkap’: 27 liter
  • Gewicht: 2.133 kilogram (2.140 met Active Air Suspension)
  • Maximum toelaatbaar gewicht: 2.670 kilogram
  • Maximum asbelasting vooras: 1.320 kilogram
  • Maximum asbelasting achteras: 1.450 kilogram
  • Maximum daklast: 75 kilogram

“Genieten ga je sowieso, mét of zonder 4 procent bijtelling.”

Standaarduitrusting Jaguar I-Pace S EV400

  • Standaard dak
  • Richtingaanwijzers met tiptoetsfunctie voor 3x richting aangeven
  • LED-achterlichten
  • Mistachterlicht(en)
  • Automatisch in hoogte verstelbare koplampen
  • Uitschakelvertraging koplampen
  • Kunststof panelen op onderzijde portieren in Gloss Black
  • Grille in Gloss Black met omlijsting in Satin Chrome
  • Achterbumper met achterskirt in Gloss Black
  • Achterspoiler
  • Verwarmbare buitenspiegels met instapverlichting
  • Vlak met de carrosserie liggende portiergrepen
  • Akoestisch gelaagde voorruit
  • Extra warmtewerende voorruit
  • Ruitenwissers met regensensor
  • Achterruitverwarming met timer
  • Ruitenwissers met variabele interval
  • S-badge
  • EV400-badge
  • JAGUAR woordmerk en Leaper
  • Fietsdrager voor montage op achterzijde – voorbereidingskit

LICHTMETALEN VELGEN

  • 18″ ’15-Spoke’ ‘Style 1022’
  • Tyre Repair System
  • Tyre Pressure Monitoring System (TPMS)
  • Wielmoersloten

INTERIEURKENMERKEN

  • Met Softgrain leder bekleed sportstuurwiel
  • 2-Zone Climate Control
  • Ambianceverlichting
  • Automatisch dimmende achteruitkijkspiegel
  • Zonnekleppen met verlichte make-upspiegels
  • Verlichting in hemelconsole
  • LED-leeslampjes achterin
  • Zonnebrilhouder in hemelconsole
  • Vaste armsteun voor met opbergvak
  • Bekerhouders voor- en achterin
  • Opbergruimte onder achterbank
  • Middenarmsteun achter
  • Luchtkwaliteitssensor

ZITPLAATSEN EN INTERIEURAFWERKING

  • Sportstoelen met stoelbekleding in Ebony Luxtec en Ebony/Ebony interieur
  • Tapijt in Ebony
  • Metalen dorpellijsten met Jaguar woordmerk
  • Asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbare achterbank

DYNAMIEK

  • All Wheel Drive
  • Hill Launch Assist
  • JaguarDrive Control
  • Elektrische stuurbekrachtiging (EPAS)
  • Open differentieel met Torque Vectoring
  • Dynamic Stability Control (DSC)
  • Elektromechanisch gestuurde parkeerrem (EPB)
  • Low traction launch
  • Enhanced Brake Regeneration
  • Actieve lamellen
  • Remblokslijtage-indicator
  • Niet-actieve wielophanging

INFOTAINMENT

  • Touch Pro Duo
  • Interactive Driver Display
  • Navigation Pro navigatiesysteem
  • Connect Pro Pack
  • Smartphone Pack
  • InControl Remote
  • AM/FM-radio
  • Dynamische volumeregeling
  • Bluetooth®-connectivity
  • Spraakbediening
  • USB-oplaadpunten (6)
  • 12V-aansluitingen (2)

BESTUURDERONDERSTEUNING

  • Emergency Braking
  • Cruise control en Speed Limiter
  • Driver Condition Monitoring
  • Traffic Sign Recognition met Adaptive Speed Limiter
  • Lane Keeping Assist
  • Achteruitrijcamera
  • Park Pack

OPLADEN EN VEILIGHEID

  • Openbare laadpunten
  • Multifunctionele oplaadkabel
  • Opladen met timerfunctie
  • Emergency Brake Assist
  • 6 airbags
  • Secure Tracker
  • Elektrisch bediende kindersloten op achterportieren
  • Geluidssignaal bij niet dragen veiligheidsgordels
  • Elektrisch bedienbare portierruiten met tiptoetsfunctie en inklembeveiliging
  • Inbraaksensor

GEBRUIKSGEMAK

  • Opbergvak voor
  • Keyless Entry
  • Elektrische interieurvoorverwarming
  • Afsluitbaar dashboardkastje
  • Bevestigingsogen in bagageruimte
  • Bevestigingshaken in bagageruimte
  • handmatig bediende achterklep

Accessoires

Accessoires zijn er volop. Van een fietsendrager tot een dakkofferinstallatie. Weet dat de Jaguar I-Pace 750 kilogram geremd mag trekken.

Jaguar I-Pace achterkant

11 reacties

  1. Casper schreef:

    “En is het terecht dat duizenden Nederlanders met smacht op deze elektrische crossover van Jaguar zitten te wachten?”

    Ze smachten dan misschien, maar ze zitten niet “met smacht te wachten”. Dat doen ze in onze taal namelijk met smart…

  2. G. van Veen schreef:

    Gunstig voor de ontwikkeling van de markt voor EV’s. Eén aanbieder is geen markt.
    Voorlopig nog een kanttekening. De 100kW laadoptie is nog niet beschikbaar en de infrastructuur ontbreekt. Zolang die er niet is zijn langere ritten, Parijs, Berlijn, de Alpen en daarmee vakanties niet te doen. Tot dan is de IPace een leuke stadsauto, misschien wat prijzig.

  3. EV Specialist schreef:

    @Dirk, niks persoonlijks, maar dit argument hoor ik nu te vaak om niet te reageren.

    Gelukkig rijden we niet allemaal (WLTP) 480 km per dag.

    Met jouw voorbeeld (11kW) betekent nog steeds laden met 3,7 kW dus gemiddeld 19 km/u. De gemiddelde Nederlander heeft 22,1 km woon-werk. Dus 3 uurtjes laden en we zijn weer klaar.
    Gemiddeld hebben we 8 uur slaap en willen we graag ook diner/ontbijten, zelf als je niet graag thuis bent 😉 kan je toch 9 uur laden (9*19) is 171 km.

    Als je meer dan 480 km gaat rijden (aanname) is de kans groot dat je op vakantie gaat of een zaken reis naar het buitenland, dan neem je (in de praktijk) dus geen AC lader van 11 kW, maar een DC lader van 50 kW of meer. Dus maakt 1 fase niks uit. Want je wilt snel veel en weer weg!
    Alleen voor mensen die altijd publiek moeten laden en geen eigen parkeer gelegenheid hebben om een privé laadpunt te plaatsen kan dit vervelend zijn en zou laden op de zaak een goed alternatief zijn. En dan nog vraag ik me af of je dan meer dan 171 km moet doen.

    Hoe groter de accu, hoe minder belangrijk laadsnelheid is aangezien je veel verder kunt op 1 lading.

    Nu denk je, ja maar deze auto is voor de zakelijke rijder en die rijden veel meer dan 200 km per dag! Dan nog vraag ik me af of 11 kW dus 51 km/h je gaat helpen, want met je afspraak van een uurtje ga je dat ook niet redden (verschil is dan ~30 km extra) en ga je dus (DC) snelladen… En dat doe je bij een DC lader!

    Vraag me af of je zelf een EV rijder bent of een Tesla hebt, om dit argument te gebruiken, want jouw voorbeeld klinkt heel erg of je een benzine auto bezit: Ik rij mijn auto leeg… en ga zitten wachten tot hij vol is.. Dat doe je dus niet met een EV, parkeertijd is laadtijd! En we staan gemiddeld 22 uur per dag stil…

    Verder succes en fijn weekend!

  4. René van Winden schreef:

    ‘De Jaguar I-Pace vormt een premium alternatief – met dito prijskaartje – voor auto’s als de Hyundai Ioniq Electric, Hyundai Kona Electric, Volkswagen E-Golf en Kia Niro EV.’

    ??? Volgens mij is dit de eerste directe concurrent van de Tesla model S of X.

    Geen enkele melding over of vergelijk mee?

    Vergeten of genegeerd; in ieder geval een gemiste kans, bijzonder met name omdat deze auto er alleen maar is omdat Tesla deze EV markt geopend heeft in 2012 met de introductie van de eerste premium auto met een serieuze range.

  5. Dolf Brouwers schreef:

    en wanneer verandert de overheid de belastingmaatregels weer ?
    Totaal onbetrouwbaar !
    EV voertuigen bestaan in Nederland bij de gratie van belastingvoordelen.
    Overigens tank ik nu in Spanje Euro95 voor
    1,10 euro….verenigd Europa … laat me niet lachen !

  6. Jan Vanhentenrijck schreef:

    Gebruik maken van de CCS stekker op DC , Je vindt laadstations (50kW) meer dan voldoende . FastNed heeft er nu al ( een vijftal) van 175 kW ( I-pace kan tot 100kW opladen) .
    En trouwens , laden doe je meestal gewoon thuis. Ik zie het probleem helemaal niet ….
    En een een klein geheimpje , I-pace komt later met een drie-fase lader . ( komt van een bron bij Jaguar)

  7. Snelautoladen schreef:

    Hallo Dirk, Wij hebben DE oplossingen voor dit probleem. Met onze Magnum Smart charger kun je deze auto thuis of bij een 11 kW laadpaal opladen met een snelheid van 6 kW dat is bijna gelijk aan de onboard AC lader van Jaguar. De Magnum Smart Charger is een geavanceerde hoog-efficiënte AC/AC-omzetter, die een “Super fase” van twee normale AC fasen bouwt.

    Wil je nog sneller opladen dan hebben wij nog een AC naar DC lader van 10kW.

    Een standaard 3 fasen 16 Ampère (krachtstroom) aansluiting is voldoende. Heb je geen Krachtstroom aansluiting dan kun je deze bij je netbeheerder aanvragen. de kosten hiervoor zijn beperkt. (Voor onze laders hoef je dus niet het capaciteitstarief te verhogen bij je netbeheerder waardoor je de aanschaf binnen 1,5 jaar hebt terug verdient)

    http://www.snelautoladen.nl

  8. B.Menke schreef:

    Qua uiterlijk is de Jaguar-I Pace niet uitzonderlijk en de gelijkenis met een andere SUV is identiek. Gewoon een degelijke auto met een traditionele uitstraling. De SUV van Porsche en de Lexus van Toyota zijn qua vormgeving veel moderner.
    Zelf rijd ik nu met veel plezier in mijn tweede Lexus RX 450H en dat is mij in de BMW 750, Jaguar 8 cil. etc. nog niet overkomen. Heel bedrijfszeker en lekker snel.
    Aankoopkosten compleet in 2016 waren €. 98.000,= incl. BTW.

  9. Marc schreef:

    Hallo Dirk, de meest praktische opties voor laden zijn om thuis 7 kW te laden of on the road een snellader te scoren. Belangrijke vraag is of er met dit formaat batterijen (dus grote bereik) veel behoefte is aan openbaar laden. Het antwoord ligt bij de gebruiker (gebruikspatroon). Je noemt 2 opties waarvan 1 niet leverbaar is – dus dat is helaas geen keuzemogelijkheid.

  10. Joos schreef:

    De 1-fase lader ondersteunt wel 32A. Er zijn ook 22kW laders in de openbare ruimte die dus op 7A kunnen laden. In een thuissituatie is 1x25A vrijmaken om te laden de meest voorkomende oplossing

  11. Dirk van den Blink schreef:

    Is het jullie nou volledig ontgaan dat deze auto voorzien is van een 1 fase AC lader? Aan de meest voorkomende laadpalen in NL (11 kW) zal je niet 10 maar 22 uur nodig hebben om de Jaguar van leeg naar vol te laden. Dat is niet aanvaardbaar voor een EV. Dan heeft de concurrentie (Tesla, maar ook de Audi e-tron) het beter voor elkaar. Die beschikken over een 3 fase AC lader en zijn dus beter aangepast voor Europa.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.