Is elektrisch rijden vanaf 2016 nog wel interessant?
Advertorial – Elektrisch rijden is beter voor het milieu en kent daarom een aantal fiscale voordelen. Tenminste, als de overheid elektrisch rijden blijft stimuleren. Vanaf 2016 staat een versobering op de fiscale regelingen te wachten. Wat gaat er veranderen? En is elektrisch rijden vanaf 2016 financieel gezien dan nog wel interessant?
Investering in elektrische auto’s
Het kabinet streeft naar 200.000 elektrische auto’s op de weg in 2020 om de CO2-uitstoot flink terug te dringen. Ervaring leert echter dat een derde van de elektrische auto’s in Nederland aan het buitenland worden doorverkocht. Dit heeft vooral te maken met het feit dat elektrische auto’s het op de tweedehandsmarkt niet goed doen. Particulieren kunnen namelijk niet van alle fiscale voordelen profiteren en de auto’s zijn duur in aanschaf. Hierdoor is een verkoop van zo’n 300.000 elektrische auto’s vereist om er uiteindelijk 200.000 in Nederland over te houden. Om deze doelstelling te halen zullen er daarom nog miljarden euro’s geïnvesteerd moeten worden. De vraag is of de hoge kosten opwegen tegen de winst voor het milieu.
Verandering fiscale regelingen
Het kabinet heeft zich over het vraagstuk elektrisch rijden en de milieukwestie gebogen. Volledig elektrische auto’s, hybride auto’s en plug-in hybride auto’s hebben een lage bijtelling en korting op de aanschaf ervan. Deze fiscale regelingen zijn getroffen vanuit de overheid om de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s aantrekkelijker te maken. Vooral de zakelijke markt heeft hier voordelen van. Maar hier gaat deels verandering in komen. De voorlopige conclusie van het kabinet is dat er per januari 2016 versoberingen worden doorgevoerd op de fiscale regelingen van elektrisch rijden.
Hybride rijden: wat verandert er vanaf 2016?
Over hybride of plug-in hybride auto’s hoeft geen BPM te worden betaald. Dit blijft ook van toepassing in 2016. De vrijstelling voor wegenbelasting, ofwel MRB, vervalt echter per 1 januari 2016. Voor hybride en plug-in hybride auto’s wordt de helft van het tarief dat u voor niet-elektrische auto’s betaalt in rekening gebracht.
De fiscale bijtelling voor hybride leaseauto’s wordt vanaf 2016 verhoogd. Dit wordt berekend op basis van de CO2 uitstoot. Voor (plug-in) hybride auto’s geldt vanaf 2016 een bijtelling van 15 procent (bij 1 tot 50 gram uitstoot) tot 21 procent (51 tot 106 gram uitstoot). Dit is tot eind 2015 nog 7 tot 20 procent. Voor niet-elektrische auto’s geldt een bijtelling van 25 procent.
Elektrisch rijden: wat verandert er vanaf 2016?
Voor volledig elektrische auto’s veranderd er niets in de fiscale regelingen. Over elektrische auto’s hoeft geen BPM en wegenbelasting te worden betaald. Daarnaast blijft de fiscale bijtelling per januari 2016 op 4 procent staan. Het percentage bijtelling geldt voor een periode van 60 maanden. Na 60 maanden wordt het percentage opnieuw vastgesteld met de regels die op dat moment gelden.
Bron: UnitedConsumers
Nog geen reacties