“Wij wilden de iV een eigen gezicht geven”
Interview Olivier Stefani, Head of Skoda Design over Citigo e iV.
Skoda trok recent het doek van de volledig elektrische Citigo e iV. ZERauto.nl sprak met Olivier Stefani, Head of Skoda Design over het design van deze nieuwe elektrische stadsauto en iV, want waar komt eigenlijk die naam vandaan?
265 kilometer actieradius
Na Volkswagen, Audi en Seat lanceert ook Skoda haar eigen elektrische modellen, waarbij de Citigo e iV het spits mag afbijten. De compacte stadsauto is voorzien van een 36,8 kWh groot accupakket dat in de bodem verwerkt is. Daarmee heeft de Citigo e iV volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van 265 kilometer. Het uiterlijk onderscheidt zich van de normale Citigo door de in carrosseriekleur gespoten grille, nieuwe voor- en achterbumper en donkere verlichting.
Oliver Stefani
ZERauto.nl sprak met Oliver Stefani die het design van de Citigo e iV tekende. Stefani werkt sinds 1992 bij de Volkswagen Group en is niet alleen verantwoordelijk voor de Up!, Mii en Citigo, maar ook de elektrische I.D.-prototypes van Volkswagen.
Bij de naam iV moesten wij gelijk aan het getal vier denken. Is dat toeval?
“Toen we de naam iV bedachten, realiseerden we inderdaad dat het ook voor het getal vier staat. De officiële betekenis is echter Intelligent Vehicle. De overeenkomst met het getal vier is dus puur toeval”
De Citigo iV onderscheidt zich van de reguliere modellen door de in carrosseriekleur gespoten grille. Is daar een reden voor?
“Ik denk dat als je een elektrische auto rijdt, dat je dat ook wil laten zien. Een van de voordelen van een elektrische auto is dat er relatief weinig motorkoeling nodig is in vergelijking met een verbrandingsmotor. We wilden de grille behouden omdat die de auto een duidelijk familiegezicht geeft. Om het model te vernieuwen en onderscheidend te maken besloten we daarom de grille in de kleur van de carrosserie te spuiten.
Betekent dit dat de toekomstige modellen van het iV-label een geheel eigen familiegezicht krijgen? De Vision iV conceptcar zag er bijvoorbeeld ook anders uit dan de reguliere modellen.
“Bij het ontwerpen van een elektrische auto loop je tegen andere barrières aan dan bij een auto met brandstofauto. Tegelijkertijd biedt de compacte aandrijflijn ook heel veel mogelijkheden. De Vision iV conceptcar gaf een voorproefje van wat we in de toekomst kunnen verwachten. Meer kan ik er nog niet over zeggen.”
De Skoda Citigo werd in 2012 geïntroduceerd. Veel van zijn concurrenten zijn ook al ettelijke jaren op de markt. Het A-segment lijkt langzaamaan te verdwijnen, terwijl het B-segment vernieuwd. Zijn er al plannen voor een opvolger van de huidige generatie?
Op dit moment focussen we ons vooral op de Skoda Citigo iV, die met zijn aantrekkelijke prijsstelling en actieradius een grote groep klanten kan aanspreken. Logischerwijs kan ik over een eventuele opvolger van de huidige generatie nog niets zeggen.
Zijn er designelementen van de Superb iV en Citigo e iV waar u specifiek trots op bent?
“Er zijn veel specifieke elementen waar ik trots op ben. Neem bijvoorbeeld de vernieuwde Skoda Superb, dat is een mooie doorontwikkeling van het origineel waarbij vooral de nieuwe LED-matrixkoplampen en -mistlampen opvallen. Verder is de grille een stukje gegroeid waardoor hij mooi in lijn is met de koplampen. Het geeft de auto meer karakter, kracht en waarde. Ook het brede beeldmerk op de achterzijde geeft het merk Skoda meer waarde. Het is een simpele oplossing, maar het maakt je merk sterker.”
Lees ook: Skoda Citigo e IV (2020): de eerste indrukken
Nog geen reacties