Innovaties in het elektrisch rijden
Elektrisch rijden heeft een groen imago, maar is dit eigenlijk terecht? Levert dit alleen maar voordelen op? Toegegeven, het is milieuvriendelijk, opladen is voordelig en je betaalt geen BPM. Het levert echter niet alleen maar voordelen op. Elektrische auto’s zijn namelijk ook duurder dan vergelijkbare normale auto’s. Dit komt met name door de batterij, dat met afstand het duurste onderdeel van de auto is. En een ander praktisch nadeel is dat je met een elektrische auto niet verder komt dan zo’n 150 kilometer. Daarna moet deze worden opgeladen bij een oplaadpunt. Gelukkig zoeken wetenschappers naar een oplossing voor dit laatste probleem. Zo wordt er sinds enige tijd naar oplossingen gezocht om een auto rijdende te houden zonder deze te hoeven stoppen en op te laden tot de accu volledig opgeladen is.
Bijdrage:Tirendo.nl
Een mogelijke oplossing werd door een Japanse universiteit gedemonstreerd. In deze demonstratie werd aangetoond hoe elektriciteit door middel van een paar banden door een blok beton van 10 centimeter dik geleid kan worden. Verwacht wordt dat deze technologie in de nabije toekomst gebruikt kan worden om elektrische auto’s al rijdend op te kunnen laden. Het doel is uiteindelijk om op een efficiënte manier de energie over te brengen wanneer de banden van de auto over de weg rollen.
Banden voor elektrische auto’s
Een andere manier om de reikwijdte van een elektrische auto te verbeteren, is natuurlijk om het energieverbruik tijdens het rijden te verminderen. Sinds afgelopen jaar zijn er dan ook banden voor elektrische auto’s beschikbaar, waarvoor extra veel aandacht is besteed aan het verminderen van het energieverbruik. Daarbij is vooral gekeken naar het verminderen van de rolweerstand, omdat die bij elektrische auto’s een grotere invloed heeft op de consumptie dan bij auto’s die rijden op conventionele brandstoffen – er wordt zelfs vaak uitgegaan van een hoger verbruik van zo’n 10%.
Het loont zich dus om voor banden voor elektrische auto’s de rolweerstand te verminderen. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken: het toepassen van een grotere buitendiameter met een lagere bandlengte is hier een voorbeeld van. Ook worden deze banden gemaakt met een specifieke structuur met lange groeven waardoor ze beter grip op een nat wegdek hebben. De grotere buitenbandiameter heeft echter wel tot gevolg dat de banden veel te groot ogen, wat ze iets minder aantrekkelijk maakt.
Afgezien van de technologische ontwikkelingen, zal de vraag naar elektrische auto’s de komende jaren toenemen en zal er dus ook steeds meer behoefte zijn aan speciale banden. Tot het moment dat de ideale autoband ontwikkeld is, zullen veel auto’s zich echter nog verplaatsen op de reguliere autoband. Daarom is het van belang om zo snel mogelijk componenten en aangepaste productieprocessen te ontwikkelen. Aangezien elektrische auto’s vooral voor het gebruik in de stad zijn, waar je meer bochten moet maken en vaker uit moet wijken, is ook het ontwikkelen van ultaresistente banden essentieel..
Verwachtingen omtrent de nabije toekomst in de EV-markt zijn terug te lezen in dit artikel van afgelopen maand.
Nog geen reacties