In detail: VW Golf blue-e-motion
Elektrisch in 2013
In 2013 is de elektrische Golf daadwerkelijk verkrijgbaar, deze auto is alleen nog technologiedrager; vermoedelijk is er tegen die tijd al een nieuw model Golf waar dan vervolgens deze techniek in terugkomt. Het gevolg is ook dat de batterijen met wat noodgrepen in de auto zijn geplaatst. De dertig modules met elk zes cellen (26,5 kWh) zijn verdeeld over de bagageruimte, de ruimte onder de achterbank en de middentunnel tussen de voorstoelen, net als bij de elektrische Volvo C30. Volkswagen zegt overigens niet in het perscommuniqué van wie de lithium-ion-accu’s afkomstig zijn. De technisch identieke elektrische VW Lavida zou volgens eerdere berichtgeving BYD-accu’s gebruiken. Rond de Golf TwinDrive, de plug-in hybride met dieselmotor, is het nog even stil.
85 kW
Het accupakket weegt overigens 315 kg, waardoor de Golf in totaal op 1.545 kg uitkomt. Dat is 205 kg meer dan een Golf BlueMotion met dieselmotor en automaat. De elektromotor kan maximaal 85 kW vermogen leveren, maar heeft een duurvermogen van 50 kW. Dat is ook de maximale power die de motor levert als de bestuurder in de zuinigste stand (Range+) rijdt. In de standen Normal en Comfort+ gaat het vermogen omhoog naar 65 en 85 kW, en is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de airco te gebruiken.
D-stand
De Golf heeft geen versnellingsbak, maar een enkele reductie zoals de meeste elektrische auto’s. Wel kun je verschillende rijstanden kiezen. In de D-stand (à la een automaat) probeert de VW zo lang mogelijk uit te rollen, maar kies je B, dan zet de Golf de maximale recuperatie in, met als gevolg dat de auto zeer sterk op de motor afremt, maar ook zeer veel energie terugwint. VW geeft 150 km actieradius op, uiteraard binnen de kaders van de wel heel optimistische EU-normcyclus. De Golf is begrensd op 135 km/uur en trekt in minder dan 12 seconden op van 0 naar 100. Het instrumentarium heeft grappig genoeg vrijwel alleen analoge klokjes. De toerenteller is vervangen door een ‘kW-meter’, die het actuele vermogen van de motor afleest, en feitelijk dus een soort econometer is. Twee andere metertjes geven respectievelijk de laadtoestand en de actieradius aan.
Het Britse magazine Autocar reed al met de blue-e-motion, met de bekende conclusie dat het een heel normaal rijdende auto is. Volkswagen zet overigens vijfhonderd elektrische Golfs in voor de onvermijdelijke praktijkproeven.
Nog geen reacties