Sono Motors Sion: rijden op zonne-energie
Veelbelovende elektrische auto met zonnepanelen
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Rijden op zonne-energie, is dat toekomstmuziek of kan het nu al? De Duitse start-up Sono Motors bewijst dat het al kan. Het eerste model van deze nieuwe speler op de EV-markt heet Sion.
5.000+ orders
Sono Motors is gevestigd in München en werkt al enige tijd hard aan een compacte, elektrische MPV met zonnepanelen. De richtprijs: 20.000 euro met batterijkoop en ongeveer 16.000 euro met batterijhuur. De range: ongeveer 250 echte kilometers dankzij een 35 kWh lithium-ion accupakket. Indrukwekkende cijfers. En daardoor bleef de ontwikkeling van deze Sono Motors Sion niet onopgemerkt. Sterker nog: al dik 5.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor deze elektrische auto.
Productiestart Sion eind 2019
De productie moet eind 2019 starten en Sono Motors hoopt 260.000 exemplaren te gaan bouwen. Maar dan moet alles wel volgens plan verlopen. Er is namelijk nogal wat werk aan de winkel. Vooral de homologatie is altijd een uitdaging. Deze homologatie vindt in 2018 plaats.
Prototype
Eerst maar eens even wat feiten. De Sono Motors Sion heeft een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een eentraps automaat. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt ongeveer 9 seconden in beslag. Momenteel ligt in prototypes de elektromotor nog achterin. Bij het productiemodel verplaatst Sono Motors deze elektromotor naar de vooras ten behoeve van een betere interieurindeling.
Aanhanger
Een aanhanger trekken mag de Sion ook, maar deze mag niet zwaarder zijn dan 750 kilogram. ABS, ESC, een alarm en airbags voor de bestuurder en passagiers zijn ook van de partij. De Sion is 1.400 kilogram zwaar en heeft met een lengte van 4.110 mm, een breedte van 1.790 mm en een hoogte van 1.680 mm afmetingen die vergelijkbaar zijn met een BMW i3. Op papier is de Sion net iets groter. De bagageruimte is riant: 650 liter met de driezitsachterbank in normale positie en zelfs 1.250 liter met de achterbank neergeklapt.
IJslands mos
Componenten zijn niet allemaal door Sono ontwikkeld. Veel is afkomstig van BMW. Dat is met name goed te zien in het interieur. De bediening van de luchtventilatie, de transmissieschakelaar, het display bovenop het dashboard komt allemaal van de BMW i3. In het interieur is IJslands mos aangebracht achter een doorzichtige strip op het dashboard. Dit mos heeft een filterende werking. Het mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven? Nee, het mos mag in deze toestand niet worden bewaterd, omdat het alle enzymatische activiteit bij de oogst verliest. Je moet het mos wel eens in de twee jaar vervangen.
Onderweg bijladen
Rijden in de Sono Motor Sion is volgens de makers een fluitje van een cent. Niet heel vreemd natuurlijk, want in de basis is dit gewoon een elektrische auto. Dat betekent instant trekkracht en dus acceleratie. En van die 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden, moet je als bestuurder helemaal niets merken. Het gaat hier overigens om SunPower cellen die 1.208 W produceren met 24 procent efficiëntie.
Opladen
Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op het dak, de motorkap en de zijkant van de auto op een zonnige zomerse dag ongeveer 30 tot zelfs 40 kilometer extra range op. In de winter is dat ongeveer 5 kilometer. Opladen via het stopcontact of een laadbox is dan interessanter. Je kan op drie manieren laden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC). Opvallend is dat Sions ook elkaar kunnen opladen door de auto’s aan elkaar te koppelen. Ook kun je apparaten van stroom voorzien. Kwestie van de stekker aansluiten en klaar.
Geen laklaag
IJslands mos, zonnepanelen, je begrijpt inmiddels dat Sono Motors de Sion vooral als milieubewuste keuze positioneert. Van een laklaag moeten ze om die reden bij Sono Motors niets weten. Lak is slecht voor het milieu en daardoor wordt zo’n Sion lakloos en dus kaal afgeleverd. Gelukkig hebben de polycarbonaat carrosseriepanelen van zichzelf al een kleurtje.
Conclusie
20.000 euro voor ongeveer 250 kilometer range. Dat is echt niet slecht. De Sion van Sono Motors is met recht een auto waar je nu al naar uit mag kijken. Het concept is goed doordacht en in de basis is de Sion een volwaardige familie-MPV met genoeg zit- en opbergruimte. Nu hopen dat Sono Motors alles rond krijgt en de eerste auto’s in 2019 kan uitleveren. Als dat punt is bereikt, dan verkoopt deze Sion zich ongetwijfeld vanzelf. En dan maar hopen dat de zon veel schijnt, want dan win je elke dag wat extra kilometers.
Nog geen reacties