Zorgt de Sono Motors Sion voor een doorbraak?
Spotgoedkoop rijden op zonne-energie in Sono Sion
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zonne-energie heeft veel potentie. Helemaal als je een auto kan laten rijden op zonne-energie. De accu bijladen gebeurt dan gewoon onderweg of als de auto stilstaat op een parkeerplaats. Het Duitse Sono Motors uit München ziet mogelijkheden en werkt hard aan de Sion: een veelbelovende, compacte, elektrische MPV met diverse zonnepanelen.
Sono Sion spotgoedkoop
De Sono Sion moet spotgoedkoop worden. Sono mikt namelijk op een prijskaartje van 16.000 euro met batterijhuur. De accu kopen kan ook. Je betaalt dan ongeveer 4.000 euro extra. Voor 20.000 euro ben je dus klaar. Voor een elektrische auto die zichzelf met zonne-energie kan bijladen niet extreem duur. De productie van de auto moet eind 2019 starten. Het bedrijf mikt op een jaarproductie van 10.000 auto’s, als alles volgens plan verloopt.
“De productie van de auto moet eind 2019 starten.”
4.300 reserveringen
De grote vraag is namelijk: wordt de auto werkelijkheid? Interesse is er genoeg. Tot op heden zijn er al dik 4.300 reserveringen geplaatst. Een auto reserveren kan op vier manieren. Je doet een aanbetaling van 500 euro (1 procent korting op totaalprijs), 2.000 euro (2 procent korting), 8.000 euro (3 procent korting) of 15.360 euro (4 procent korting). Genoemde prijzen zijn exclusief batterijkoop.
Prima prestaties
De 1.400 kilogram zware Sono Sion heeft een lithium-ion accupakket van 35 kWh waarmee de auto ongeveer 250 kilometer moet kunnen afleggen. Verder heeft de auto een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een eentraps automaat. De topsnelheid bedraagt 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u duurt ongeveer 9 seconden. Het voertuig moet een geremd trekvermogen krijgen van 750 kilogram. De Sion is verder voorzien van ABS, ESC, een alarm en een airbag voor de bestuurder en passagier.
Er zit mos in het interieur, huh?
In het interieur bespeuren we een eenvoudig stuurwiel, een elektronische handrem, bedieningsknoppen van de ramen en een 10-inch scherm waarop alle informatie over het voertuig is af te lezen. Bijzonder is dat Sono voor de luchtfiltering een speciaal mos heeft geïntegreerd in het dashboard. Dit mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven hoeft niet. Wel zo fijn.
330 zonnecellen
De Sion heeft 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden. Volgens het bedrijf levert een zonnige zomerse dag ongeveer 30 kilometer range op. In de winter leveren de zonnepanalen op het dak, motorkap en zijkant van de auto ongeveer vijf kilometer range op. Wie veel kilometers maakt, kan de auto ook opladen via het stopcontact of laadbox. Er kan op drie manieren geladen worden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC).
Energie delen
Onderling kunnen Sions elkaar ook opladen door ze aan elkaar te koppelen. Energie delen dus. Nog veel leuker: je kan ook apparaten van stroom voorzien. Onderstaande foto zegt genoeg.
Functie gaat boven vorm
Het design van de auto is simpel, maar doeltreffend. In dit geval gaat functie boven vorm. Het doel is om de zonnepanelen natuurlijk zoveel mogelijk zonnestralen te laten opvangen. Is de Sono Sion dan the next big thing? Als de auto daadwerkelijk in productie gaat, zeer zeker. Dan heeft deze betaalbare Sono Sion de potentie om heel groot te worden. Ook fijn: de zon komt elke dag gratis op.
“De grote vraag: wordt de auto werkelijkheid? Interesse is er genoeg.”
Sono Sion: specificaties
- Lengte: 4.110 mm
- Breedte: 1.790 mm
- Breedte inclusief zijspiegels: 2.060 mm
- Hoogte: 1.680 mm
- Wielbasis: 2.565 mm
- Spoorbreedte: 1.610 mm
- Grondspeling: 150 mm
- Grondspeling beladen: 110 mm
- Bagageruimte: 650 liter
- Bagageruimte met achterbank neergeklapt: 1.250 liter
De accu van de Sono Sion ook in leasepakket
Wat te denken over zonnepanelen die waterstof opwekken, zoals ontwikkeld op de Universiteit van Leuven, een brandstofcel en een lager batterijgewicht.
wanneer komt die auto in Zeeuwsvlaanderen ik zou wel een proefrit willen maken
Op 1 oktober 2018 had ik een afspraak met de firma Sono Motor om de nieuwe solar auto testen in Amsterdam, ongeveer 15 minuten. De afspraak was gemaakt via email en sms.
Zij hebben nooit aan de afspraak op 1 oktober gekomen en nooit heb ik antwoord of excuses van hun terug gekregen.
Veel marketing maar weinig of geen acties/feiten. ik was van plan en Sion auto reserveren en 2000 euros aan te betalen, gelukkig heb ik het niet gdaan.
Wat mijn betreft, heb ik geen betrouwbaarheid tot nu toe op die Company. Ze hebben wel met veel initiatief, (te laat wat – techniek in Duitsland betreft), maar ik heb zelf in 2004 een kleine zeil bootje met solar energie aangepast om kunnen te varen binnen water, puur hobby, natuurlijk, niet serie productie.
Ik zou een proefrit willen maken met die Auto van de Toekomst in de van Venlo en wil meer weten van die auto
weer zo,n breed ding 179cm. kan ik niet kwijt in de parkeergarage.
Lijkt mij een omwenteling voor auto gebruik en aanvulling voor openbaar vervoer . Geeft vrijheid voor kortere ritten en maakt de luchtvervuiling minder. Positief dus.
Hoe zit het met het europese certificaat goedkeuring in nederland? Als die er niet is kan je deze niet eens op nederlands kenteken zetten.
Hoe zit het met de BTW. Je betaald in duitsland 19% en in nederland 21% dus dubbel. Of kan SONO motor een factuur maken zonder 19% BTW duitsland?
Grappig idee met die zonnepanelen! Prijstechnisch een zeer interessante auto. Maar is dit niet gewoon een BMW I3 el cheapo?;)
Je kunt op de website van sonomotors al een proefrit boeken. Ze trekken door Europa om klanten te vinden voor hun auto en een proefrit in Nederland is ook mogelijk.