In beeld: de efficiëntste EV van Nederland
Vattenfall Solar Team presenteert de NunaX zonneauto.
Met de hoeveelheid energie die een Tesla verbruikt om naar Berlijn te rijden, rijdt de NunaX van hier naar Hongkong. Het NunaX-team gaat tijdens de Bridgestone Solar Challenge in Australië de strijd aan met meer dan vijftig teams uit de hele wereld. Wij bekeken het voertuig met eigen ogen.
Toen we een uitnodiging voor de onthulling van de nieuwe zonneauto van het Vattenfall Solar Team ontvingen, twijfelden we geen moment. Bij ZERauto.nl zijn we gek op elektrische auto’s, en zonneauto’s zijn EV’s in de meest pure vorm. De elektromotoren zijn uiterst efficiënt, de carrosserie is tot in de kleinste details gestroomlijnd en het batterij-managementsysteem is zeer ingenieus. Dit zijn de vijf bijzonderste details van de NunaX.
1. Aerodynamica
Bij het zonne-racen lijken de auto’s steeds meer op elkaar. Het meest aerodynamische ontwerp lijkt te zijn bereikt. Het team heeft daarom naar een andere vorm van energie gekeken: wind. De wielkappen en de cockpit-koepel van de NunaX zijn vormgegeven om te zeilen op de wind. Hierdoor maakt de zonneauto niet alleen gebruik van zonne-energie, maar dus ook van de windenergie. Het ontwerp is zelfs zó aerodynamisch, dat de luchtweerstand lager is dan die van de buitenspiegel van een personenauto.
2. Elektromotor
Elektrische auto’s hebben vaak één tot twee elektromotoren. De NunaX heeft er vier. Voor elk wiel één. Die zijn in de wielen verwerkt en nemen zo minder ruimte in.
Een elektromotor van een reguliere elektrische auto is erg efficiënt in het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie. In de praktijk is een rendement van 90 tot 95 procent goed haalbaar. De elektromotor van de NunaX gaat een stapje verder: 99%.
3. Zonnepanelen
Opladen via een wallbox of een bezoekje aan een snellader in Australië zit er niet in voor het team uit Delft. De auto maakt uitsluitend gebruik van zonne-energie. De gebruikte zonnecellen zijn afkomstig uit de ruimtevaart en gemaakt van zogenoemde space-grade gallium-arsenide.
LEES OOK: Officieel: deze familieauto uit Nederland met zonnepanelen kun je straks kopen
4. Accu + Batterij Management Systeem (BMS)
Een accu presteert optimaal bij kamertemperatuur. In Australië kan de temperatuur in de NunaX oplopen tot wel 50 graden Celsius. Tijdens de race worden de batterijen daarom nauwkeurig gecontroleerd. Elke storing kan leiden tot uitval van de batterij of, nog erger, de veiligheid van de bestuurder en passagiers in gevaar brengen. De 5 kWh accu is zeer compact en voorin de auto geplaatst.
5. Banden
Lucht- en rolweerstand zijn dé vijand van de NunaX. Te zachte en grote banden zorgen voor veel rolweerstand. De banden van de NunaX zijn speciaal ontwikkeld door Michelin. Die zijn extra smal en hebben weinig weerstand, maar voldoende grip. De bandenspanning van een gemiddelde personenauto’s varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. De banden van de NunaX: 5 bar.
Bridgestone Solar Challenge
Van 13 tot en met 20 oktober 2019 rijden de teams dwars door Australië over een afstand van 3.021 kilometer. De start is in de noordelijke stad Darwin en de wedstrijd gaat via Alice Springs naar de zuidelijke stad Adelaide. De ritten duren van acht uur ’s ochtends tot vijf uur ’s middags.
Meer dan een jaar hebben zestien studenten van de TU Delft gewerkt aan de zonneauto. In juni presenteerde het team van de Universiteit Twente al de RED E zonneauto, en de Technische Universiteit Eindhoven de Stella Era.
Nog geen reacties