IMO: kleine kans dat jij elektrisch rijdt in 2011
4.000 ev’s in 2011?
Althans, het Platform Elektrisch Mobiliteit (PEM) van de RAI heeft dat eens uitgezocht. De automerken hebben hun verkoopprognose voor 2011 opgegeven en dan is de optelsom snel gemaakt. Goed, op de meeting tijdens Ecomobiel werd flink met cijfers geshusseld, maar meer dan 4.000 ev’s in 2011 denken de merken gezamenlijk echt niet te verkopen.
200.000 in 2020?
Nissan is met pakweg 1.000 elektrische auto’s de grootste speler in 2011. Volvo rekent op 100 stuks, Peugeot op 350, Renault zwijgt nog, BYD wil er 150 doen en Mercedes-Benz 180. Dan zijn er nog wat ombouwers, maar die denken in 2011 geen 1.000 stuks te leveren. Zo kom ik niet eens op 3.000 stuks. Daarmee kan de werkgroep ‘ingroeiscenario’s’ van het PEM aan de slag. Want de lat is door TNO gelegd op 200.000 ev-achtigen in 2020 (‘kan als het meezit’) en PEM wil dat graag wat sneller zien gaan. Nog 196.000 te gaan in 10 jaar – als ze allemaal zo lang in gebruik blijven.
2011 het EV-jaar?
Toch wordt vaak gezegd (en nagepraat) dat 2011 het EV-jaar wordt. Vooral door mensen die dat zelf graag willen. De auto-industrie ziet 2015 als een jaar waarin de elektrische auto’s aan momentum winnen, inclusief overigens plug in hybrides en auto’s met een range extender. Dan gaat VW meedoen met 4 of 5 modellen, zijn alle Volvo-modellen als PHEV beschikbaar en ook anderen blijven niet achter. Zeggen ze zelf.
Banden oppompen levert meer op?
In 2011 is nog geen 1 % van de nieuwe auto’s 30 tot 55% schoner (TNO) dan de gemiddelde auto met benzine/dieselmotor. Mmmm, en de elektroauto’s rijden zeer waarschijnlijk wat minder kilometers per jaar dan de benzine/diesel drinkende soortgenoten. Dus effectieve verbetering totale CO2-emissie nieuwe auto’s in 2011: 0,3 tot 0,4 procent. Gewoon alle banden af en toe goed oppompen, levert een beter resultaat op.
Nog geen reacties