Hyundai marktleider in waterstof
Waterstof en Hyundai: een overzicht
De markt voor waterstofauto’s is misschien nog klein, maar het segment is er wel degelijk. De marktleider? Hyundai. Laten we eens kijken naar de waterstof-elektrische modellen van het merk.
Naast batterij-elektrische auto’s zijn er ook waterstof-elektrische modellen. Die worden niet opgeladen met een stekker, maar volgetankt met waterstof. Het grote voordeel in het gebruik is dat het tanken veel sneller gaat dan het opladen van een batterij. Bij een batterij-elektrische auto duurt zelfs snelladen al snel ruim een half uur. In die tijd kan je rustig je autoverzekering vergelijken. Het tanken van waterstof duurt maar een paar minuten, net als het tanken van een conventionele brandstof.
Kleine, maar serieuze markt
Vergeleken met andere vormen van volledig elektrische aandrijving is de markt voor waterstof nog klein, maar er zijn wel degelijk enkele serieuze spelers. Het grootste marktaandeel is op dit moment voor Hyundai. Met grote voorsprong zelfs: in Nederland is zo’n 90% van de waterstofaangedreven auto’s een Hyundai. Andere spelers in de markt zijn Toyota en binnen een paar jaar komt ook BMW met een waterstofmodel.
Hyundai Tucson FCEV
Hyundai begon al zo’n twintig jaar geleden met de ontwikkeling van waterstof-elektrische aandrijving. In 2005 presenteerde men de Tucson FCEV, een waterstof-elektrische versie van de reguliere Tucson. Dit was echter een geavanceerde testauto, nog niet klaar voor serieproductie.
Hyundai ix35 FCEV
Het eerste productiemodel was in 2012 de ix35 FCEV, een waterstof-elektrische versie van de reguliere ix35. In andere landen heette dit model overigens nog steeds Tucson FCEV. De auto had een officiële actieradius van 594 km en leverde een vermogen van 100 kW (136 pk). Door het hogere gewicht van de auto was de acceleratie van 0 naar 100 km/u met 12,5 seconden niet heel snel, maar het was genoeg om goed met het verkeer mee te komen.
Hyundai Nexo
De Hyundai ix35 FCEV bleef in Nederland nog tot 2018 in de prijslijsten staan en kreeg toen een opvolger. Dat is de huidige Hyundai Nexo. Een vergelijkbaar model, maar het bijzondere is dat de Nexo vanaf het begin is ontworpen als waterstof-elektrische auto. De specificaties zijn dan ook al een stuk beter. De actieradius bedraagt nu bijvoorbeeld een stevige 665 km (WLTP) en de 100 km/u is nu bereikt in een nette 9,2 seconden.
Waterstofvrachtwagen
Hyundai levert niet alleen personenauto’s met waterstofaandrijving. In samenwerking met het Zwitserse bedrijf H2 Energy levert Hyundai sinds 2020 ook een waterstofversie van de Xcient. Dat is een groot vrachtwagenmodel, dat verder alleen in Azië wordt geleverd. De H2 Xcient heeft een actieradius van 400 kilometer en is in acht tot twintig minuten weer volgetankt. Qua capaciteit en prestaties doet deze waterstofvrachtwagen niet onder voor de reguliere dieselversie.
Toekomstplannen
Hyundai heeft als doelstelling om de productie van waterstof-elektrische voertuigen op te schroeven tot 500.000 exemplaren per jaar rond 2050. Daarbij gaat het niet alleen om auto’s en vrachtwagens. Hyundai wil de techniek ook toepassen in bijvoorbeeld schepen, heftrucks en zelfs treinen. Waterstofaandrijving voor voertuigen is nu misschien nog een kleine markt, als het aan Hyundai ligt komt daar zo snel mogelijk verandering in.
Nog geen reacties