"Houd rekening met een meerprijs van vijf cijfers"
Audi heeft drie elektrische studiemodellen: de supersportwagen e-tron, een kleinere sportauto en de A1 e-tron. Welke komt als eerste op de markt?
“De supersportwagen e-tron, in ieder geval eind 2012 is hij in een kleine serie te koop. We brengen de e-tron als eerste elektrische Audi op de markt, omdat in deze klasse de aanschafprijs geen belangrijke rol speelt. Vergelijk het met de Audi R8 GT. Mensen die er een kopen, vragen niet naar de prijs.”
Een elektrische Audi wordt dus duurder dan een vergelijkbare Audi met traditionele aandrijving. Hoeveel duurder?
“Houd in ieder geval rekening met een meerprijs die uit vijf getallen bestaat. Momenteel acht ik het niet mogelijk dat we een elektrische Audi binnen vijf jaar na zijn marktintroductie voor een schappelijke prijs kunnen aanbieden. Later hopen we dit met subsidies te kunnen compenseren. Uit onderzoek van de VDA (Duitse verbond van autofabrikanten, red.) onder potentiële autokopers blijkt dat veertien procent bereid is 2.200 euro extra neer te leggen voor een elektrische auto. Veertig procent echter verwacht een gelijke of zelfs lagere aanschafprijs.”
Wanneer zal elektrisch rijden grote vormen aannemen?
“Geen flauw idee. Maar dat het ooit gebeurt, daar ben ik van overtuigd. Veel hangt af van de infrastructuur. Ik schat dat in 2020 drie tot vijf procent van alle auto’s een elektrisch aangedreven auto zal zijn. Audi is erop gebrand leider te worden in het premiumsegment.”
Audi maakt in zijn e-tron modellen gebruik van lithium-ion batterijen. Sommigen beweren dat deze grondstof net als olie eindig en bovendien schaars is. Klopt dit?
“Schaars is lithium beslist niet. Vooralsnog wordt de grondstof vooral in China en Zuid-Amerika gewonnen, maar er bestaan nog zat gebieden die niet ontgonnen zijn. We hoeven niet bang te zijn dat de voorraad lithium opraakt, je kunt de grondstof gemakkelijk hergebruiken.”
Wat doet Audi om van een elektrische Audi een echte Audi te maken?
“Net als onze andere modellen, gaat het bij de elektrische Audi’s om power, emotie en passie. Elke elektrische Audi is een Audi in hart en nieren, herzblut noemen we dat in Duitsland. We rusten de auto uit met een startup screen dat de bestuurder als het ware welkom heet en een speciale versnellingshendel die tevoorschijn komt zodra de auto gestart wordt. Ook werken we aan de geluidsbeleving van een elektromotor.”
Brengt Audi van elk model een elektrische versie op de markt?
“Nee, een elektrische Audi A8 zal er niet komen. Een auto als de A8 wordt vooral gekocht om er lange afstanden mee te rijden. De actieradius van elektrische auto’s is hier vooralsnog te beperkt voor. De A1 is beter geschikt voor een elektrische aandrijving, omdat deze Audi vooral ook in de stad wordt gebruikt. In het geval van de A8 zetten we in op lichte materialen en hybridetechniek. Eind 2011 is de A8 Hybrid te bestellen, voorafgegaan door de Q5 Hybrid.”
Heeft Audi de hoop opgegeven wat betreft de brandstofcelauto?
“Beslist niet, maar de techniek heeft bij ons niet de hoogste prioriteit. De laatste tien, vijftien jaar is er geen grote vooruitgang geboekt, vandaar onze keuze. Het blijft overigens wel een punt van aandacht, we blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.”
Nog geen reacties