Honda Clarity-familie compleet
Dit zijn de Honda Clarity Plug-In Hybrid en Clarity Electric
De Honda Clarity-familie is compleet. Honda heeft na de Clarity Fuel Cell nu ook de Clarity Plug-In Hybrid en Clarity Electric voorgesteld. Honda hoopt in de Verenigde Staten met de nieuwe Clarity-range zo’n 75.000 exemplaren te verkopen in de eerste vier jaar.
Diverse aandrijfsystemen
Honda heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe Clarity van meet af aan rekening gehouden met de implementatie van diverse aandrijflijnen. Het is daarom niet verwonderlijk dat de Clarity nu leverbaar wordt met drie verschillende aandrijftypes. De Clarity Fuel Cell werd al in december 2016 gelanceerd. Sindsdien heeft Honda al 100 auto’s afgeleverd.
Honda Clarity Plug-in Hybrid
De Honda Clarity Plug-in Hybrid staat nog dit jaar bij de dealer en maakt gebruik van een 1,5-liter viercilinder benzinemotor én een elektromotor. Op puur elektrische energie moet de auto ongeveer 65 kilometer kunnen rijden. De benzinemotor dient als generator voor het accupakket of als directe aandrijver van de voorwielen. De totale actieradius moet meer dan 525 kilometer bedragen.
Elektromotor
De elektromotor heeft een vermogen van 181 pk en 315 Nm trekkracht. Het accupakket heeft een capaciteit van 17 kWh. Volgens Honda is deze in 2,5 uur op te laden bij 240 Volt. Er zijn vier rijmodi, te weten Normal, Econ, Sport en HV. Die laatste is bedoeld om de batterij te sparen.
Honda Clarity Electric
Dan de Clarity Electric. Deze heeft een 120 kW (160 pk) sterke elektromotor met 300 Nm trekkracht. Het accupakket van 25,5 kWh is in drie uur op te laden met 240 Volt. Met een snellader is de batterij na 30 minuten voor 80 procent vol. Over de actieradius is nog niets bekend. De Honda Clarity Electric komt nog dit jaar op de Noord-Amerikaanse markt. Honda start allereerst met een leaseprogramma in Californië en Oregon. Of de Clarity-familie op termijn ook naar Europa komt, is onduidelijk.
Focus
Honda zet vol in op CO2-besparende aandrijfsystemen. Op het programma staan hybrides, plug-in hybrides, elektrische auto’s en modellen met een brandstofcel. Rond 2030 moet zo’n 66 procent van de nieuw verkochte Honda’s elektro-ondersteuning hebben.
Nog geen reacties