EV’s van toen: de bijzondere Henney Kilowatt
Er bestaan slechts 47 exemplaren van deze elektrische auto
Herkenbaar, maar toch anders. Dat is de beste manier om de Henney Kilowatt te omschrijven. Maak kennis met dit ambitieuze, Amerikaanse project uit 1959.
Herkenbaar uiterlijk
Bij liefhebbers gaat er misschien wel een belletje rinkelen: ‘Is dat niet een Renault Dauphine?’. Klopt, de Henney Kilowatt maakt gebruik van de carrosserie van de Renault (en Alfa Romeo) Dauphine. De Henney Kilowatt werd in 1958 gebouwd door de Amerikaanse radiofabrikant Emerson Radio en Henney, dat vanaf het begin van de twintigste eeuw ambulances, limousines en rouwauto’s fabriceerde.
Ingekocht in Frankrijk
Onder de naam National Union Electric Company begonnen de twee bedrijven met het ontwerpen van een elektrische auto. Emerson Radio produceerde de loodaccu’s en Henney werd verantwoordelijk voor het productieproces. Als basis werd gekozen voor de Renault Dauphine die op dat moment twee jaar op de markt was. De carrosserie, het interieur en onderstel werden bij Renault zelf besteld. Veel onderdelen zijn dan ook één op één uitwisselbaar met de Dauphine.
Actieradius: 64 kilometer
In plaats van een 845cc grote viercilinder benzinemotor werd de auto aangedreven door een 5,2 kW sterke elektromotor die gekoppeld was aan een automatische drietrapstransmissie. Dankzij twee 18 volt sterke batterijen die verdeeld waren over de motorruimte en het bagagevak had de Kilowatt een actieradius van 64 kilometer en een topsnelheid van 64 km/u. In 1960 werd de auto voorzien van 36 volt sterke batterijen, waardoor de actieradius steeg tot 97 kilometer. De topsnelheid steeg eveneens naar 97 km/u.
Nog acht exemplaren over
Uiteindelijk toonde vooral elektriciteitsbedrijven interesse in de kleine, elektrische auto, maar het succes bleef uit door de hoge prijs. Een Henley Kilowatt kostte 3.600 dollar, een flinke smak geld in die tijd. Ondanks dat Renault 100 Dauphine-chassis aan Henney verkocht, zijn er slechts 47 Kilowatts geproduceerd. Slechts vijftien exemplaren zijn verkocht aan particulieren. Vandaag de dag schijnen er nog acht exemplaren te bestaan.
Unieke klassieker
Interesse in zo’n zeldzame, elektrische auto? In het Amerikaanse Rio staat deze Kilowatt te koop. De auto is in originele staat en moet 9.000 dollar (omgerekend 8.000 euro) opbrengen. Mocht je de auto willen restaureren, dan kun je nog makkelijk aan onderdelen van een Renault Dauphine komen. Alleen de unieke ampère-meter en aandrijflijn vormen een uitdaging. Gelukkig zijn er ook in Nederland diverse bedrijven die kant-en-klare elektrische aandrijflijnen verkopen voor klassiekers. Voor je het weet toer je rond in een van de zeldzaamste, elektrische auto’s ter wereld.
Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera
Nog geen reacties