achtergrondafbeelding
Ruud Koornstra (L) en Henk van Raan (Johan Cruijff ArenA) (R)

Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’

Chief Innovation Officer bij Johan Cruijff Arena

4 jul 2018, 12:18  •  Interview, Sustainability
Door Tom Nederend. Hoofdredacteur ZERauto en de specialist op het gebied van elektrisch rijden. Wordt enthousiast van gadgets.

Henk van Raan werkt al vanaf het eerste moment bij de (toen nog) Amsterdam ArenA als Director Facility Management – nu 22 jaar geleden. Sinds drie jaar heeft hij daar een functie bijgekregen: Chief Innovation Officer. Eén van zijn taken is het verduurzamen van de Johan Cruijff ArenA. We spraken hem over het nieuwste megaproject: de JC ArenA als grootste energieopslagsysteem van Europa.

LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA

Zonnepanelen en windturbines

De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF. Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties.

Arena

ArenA was niet duurzaam

Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.”

Elke vierkante meter drie keer gebruiken

Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.”

Nissan het verst met batterijen tweede leven geven

Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog.

Batterijen in Arena

Korting op je parkeerticket

Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.”

Nissan in Arena

Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken

Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan.

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.