Groot onderzoek onder EV-rijders geeft leuke inzichten
NewMotion EV Driver Survey 2021
Het EV Driver Survey 2021 van NewMotion is de grootste enquête in zijn soort in Europa onder EV-rijders. Meer dan 10.000 EV-rijders in België, Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk hebben deelgenomen aan dit onderzoek, waarvan dik 5.700 mensen uit Duitsland en 3.650 in Nederland. We zetten de onderzoeksresultaten voor je op een rij.
Leeftijd respondenten
Twee derde van de dik 10.000 respondenten had een leeftijd van 25-54 jaar. Deze personen bevonden zich dus midden in hun werkzaam leven, anders dan het traditionele veel hogere leeftijdsbereik (50+) voor de EV-markt. Vooral bestuurders in het Verenigd Koninkrijk zijn jong (16% jonger dan 25), terwijl België de grootste groep EV-rijders van 65 jaar en ouder heeft (17%).
Waarom gaat iemand elektrisch rijden?
Met dit onderzoek van NewMotion is geprobeerd inzicht te geven in wat nodig is voor een EV-ervaring die voor iedereen geschikt is. De resultaten zijn interessant, want 95% stelt vast dat hun rijgedrag is veranderd sinds ze overgestapt zijn op elektrisch rijden. Daarnaast kiest in Nederland 40% voor een elektrische auto vanwege de duurzaamheid tegenover 15% die dat uit financiële overweging doet. Ook interessant: 60% vindt dat slim laden een belangrijke factor is bij het stimuleren van elektrisch rijden.
ruimte voor verbeteringen
Natuurlijk is er nog ruimte voor verbeteringen. Zo heeft 59% van de respondenten meerdere laadpassen bij zich om onderweg te kunnen laden. Een verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur blijft daarom belangrijk om de overstap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken, stelt NewMotion.
Snelladers worden beperkt gebruikt
Naast de laadpunten op straat die in rap tempo een vertrouwd onderdeel van het stadsbeeld worden, zijn er ook steeds meer snelladers van 50 kW of meer beschikbaar die een accu in minder dan een uur kunnen opladen. Dankzij deze laadpunten, die meestal langs snelwegen te vinden zijn, is het gemakkelijker om lange autoritten te maken met een tijdsduur die vergelijkbaar is met die van conventionele auto’s. Hoewel het voor de hand ligt dat de langeafstandsrijders onder onze ondervraagden vaker gebruikmaken van snelladers, zijn deze voor de meeste van hen geen alledaags verschijnsel. Slechts minder dan de helft stopt één keer per week bij een snellaadpunt en 13% maakt nooit gebruik van snelladers.
In Nederland wonen kilometervreters
Het onderzoek laat ook zien dat in Nederland de meeste elektrische kilometers worden gereden: maar liefst 31% van de Nederlandse EV-rijders rijdt meer dan 500 kilometer per week. Natuurlijk geeft het rapport inzicht in nog veel meer zaken. Die zetten we hieronder op een rij, dat is wel overzichtelijk.
- Slechts 4% van de EV-rijders is van plan terug te gaan naar benzine of diesel en 8% overweegt waterstof
- 73% is bereid een laadsessie uit te stellen om te helpen een piek in de energievraag te voorkomen
- 85% van de EV-rijders rijdt gemiddeld minder dan 100 km per dag.
Niet meer overstappen
Nu ze op een EV zijn overgestapt, zegt slechts 4% van de EV-eigenaars dat ze hierna weer over willen stappen op benzine of diesel. In de steekproef van NewMotion overwegen meer dan 3 op de 5 bestuurders om hierna een BEV te kopen, in Nederland zelfs 4 op de 5.
De belangrijkste redenen dat EV-rijders geen eigen laadpunt thuis hebben geïnstalleerd:
33,3%: Het is niet mogelijk om een laadpunt bij mijn woning te plaatsen
23,2%: Ik gebruik een normaal stopcontact om mijn elektrische auto thuis op te laden
18,2%: Ik laad bij voorkeur op mijn werk op
16,2%: Ik gebruik het liefst een publiek laadpunt
9,1%: Overig
Percentage EV-rijders dat aangeeft niet dagelijks te hoeven laden:
Frankrijk 9%
Verenigd Koninkrijk 10%
België 24%
Nederland 31%
Duitsland 42%
Percentage EV-rijders dat meer dan 500 km per week rijdt:
Verenigd Koninkrijk: 9%
Frankrijk: 10%
Duitsland: 16%
België: 25%
Nederland: 31%
Compleet onderzoek
Wil je het complete onderzoek van NewMotion inzien? Dat kan! Klik hier om het onderzoek te downloaden.
Nog geen reacties