Gordon Murray T.27: tot 160 km op een accu
T.25/T.27
De T.27 is (samen met de vrijwel identieke, maar met verbrandingsmotor aangedreven T.25) ontworpen als auto met een zo efficiënt mogelijk gebruik van ruimte: de bestuurder zit centraal, met links en rechts achter hem de twee passagiers. Met 2,50 meter is de T.25/T.27 even lang als de eerste generatie Smarts, waar maar twee mensen in passen. Het enige punt is dat Murray de auto zelf niet in productie kan nemen, dat moet een andere partij doen. Wel heeft de designer (bij autoliefhebbers bekend als ontwerper van de McLaren F1) een relatief goedkoop en efficiënt productieproces uitgedacht. Een fabrikant die de rechten op Murrays creatie wil overnemen, zou de T.25 en T.27 op dezelfde productieband kunnen maken.
Zytek
Murray leent de aandrijving van Zytek. Het gaat om een elektromotor met 25 kW vermogen, die krachtig genoeg is om de T.27 aan een top van 105 km/uur te helpen. Vanuit stilstand bereikt de auto in 15 seconden de 100. Het gewicht van de lithium-ion-accu (12 kWh) is in de totale massa van 680 kg inbegrepen. Gordon Murray claimt een CO2-emissie van 48 g/km, uitgaande van het elektriciteitsnet in het Verenigd Koninkrijk. Aan de ontwikkeling van de T.27 heeft het land overigens een subsidie van 4,5 miljoen pond bijgedragen; Murray en Zytek legden hetzelfde bedrag bij.
Nog geen reacties