Golf GTE raakt elektrische sweet spot
Volkswagen mikt met de plug-in hybride Golf GTE op het hart van de Nederlandse automarkt. En daarmee lijkt de Duitse fabrikant de garantie voor succes al op zak te hebben. De vijfdeurs hatchback biedt vijf zitplaatsen, sportieve rijkwaliteiten, een maximale dosis dagelijkse bruikbaarheid en is tegelijkertijd fiscaal aantrekkelijk voor de rijder.
Dat fiscale voordelen in Nederland de doorslag geven bij de autokeuze is bekend. Voor het eerst meldt zich nu een mainstream model in de categorie met 7 procent fiscale bijtelling. En Volkswagen voegt daar meteen een extra verlokking aan toe in de vorm van GT-achtige prestaties.
50 km elektrisch
De Golf GTE kan 50 kilometer elektrisch rijden (NEDC) bij een verbruik van 11,4 kWh/100 km. Het gecombineerde benzineverbruik komt uit op 1,5 l/100 km, wat neerkomt op een uitstoot van 35 gram CO2 per kilometer. In de praktijk stelt Volkswagen dat het elektrische verbruik uitkomt op zo’n 17 kWh/100 km. Daarmee ligt het werkelijke elektrische bereik rond de 30 kilometer.
Hermann Dreyer, Hoofd Voertuigontwikkeling bij Volkswagen: ‘De auto is voor ons het begin van een nieuw tijdperk waarin brandstof en elektrisch elkaar versterken. Deze plug-in hybride aandrijflijn leveren we vanaf 2015 ook in de Passat.’ Gevraagd naar andere varianten van de Golf met deze techniek antwoordt hij: ‘We bouwen de auto’s allemaal op dezelfde productielijn. Als er vraag is naar bijvoorbeeld een stationwagon, dan zouden we die ook kunnen leveren.’
Training
De orderboeken zijn geopend, de leveringen starten in november. Bij de prijs van 36.995 euro zit ook een training voor het gebruik van de techniek.
Nog geen reacties