Autotest – Volkswagen Golf GTE
Volkswagen is ‘fashionably late’ op het plug-in hybride feestje, maar maakt een spectaculaire entree met de Golf GTE.
De Volkswagen Golf GTE is de derde ‘GT-versie’ in de Golf-reeks. Net als de GTI en de GTD is de GTE gericht op een sportief rijgedrag met een bijpassend in- en exterieur. De Golf GTE heeft behalve een sportieve, ook een zuinige kant vanwege de aanwezigheid van plug-inhybride-techniek.
Bij het starten van de auto is alleen een geluidsignaal hoorbaar. De GTE laat namelijk de verbrandingsmotor uit als het mogelijk is en start dus in de volledig elektrische modus. Geruisloos haalt de GTE snelheden tot 130 km/u. Door het koppel van 330 Nm en 75 kW (102 pk) vermogen komt de Golf GTE ook zonder benzinemotor goed met het verkeer mee.
De elektromotor is net als de verbrandingsmotor gekoppeld aan de DSG-versnellingsbak. Dus ook als je honderd procent op stroom rijdt, zijn schakelmomenten merkbaar.
De 8,8 kWh batterij maakt volgens de testcyclus een actieradius mogelijk van vijftig kilometer. Afhankelijk van de omstandigheden ligt dit in de praktijk rond 35 kilometer.
Alle zeilen bij
Bij volgas doet de Golf GTE een beroep op de 1,4-liter turbobenzinemotor. Vanuit stilstand schiet de auto met het gecombineerde vermogen van 150 kW (204 pk) in 7,6 seconden naar de 100 km/u. Op nat wegdek moet de tractiecontrole goed zijn best doen om al het vermogen op de weg te krijgen, het is immers een voorwielaandrijver.
Als je vertrekt met een volle accu voor een relatief korte rit van bijvoorbeeld zestig kilometer, is een verbruik van 3,5 liter benzine en 8,4 kWh per honderd kilometer goed haalbaar. Het lage verbruik is dan voor een groot deel te danken aan de volledig elektrische stand. Bij langere ritten zal het verbruik toenemen. Aan het einde van de testperiode stond het gemiddelde verbruik op vijf liter benzine en 7,8 kWh per honderd kilometer.
Tijdens het afremmen, schakelt de motor uit en laadt de accu bij. Ook op constante snelheden ziet de dynamo kans om de accu iets bij te laden. Zo kun je onderaan de afrit de laatste kilometers in stilte naar huis rijden.
GTI-aspiraties en 7 procent bijtelling
De plug-inhybride Golf biedt een GTE-modus die de sportieve rijder zeker zal waarderen. In deze modus werken de elektro- en benzinemotor samen om maximale prestaties te leveren. Met zijn aandrijfkracht en sportief afgestemd onderstel biedt hij een vergelijkbare rijbeleving als de Golf GTI. Voor meer beleving wordt het benzinemotorgeluid via de speakers versterkt. Bij het GTI-rijgedrag hoort echter wel een GTI-benzineverbruik.
Ook binnen als buiten zijn elementen van de Golf GTI te vinden, maar dan uitgevoerd in blauw. Voorbeelden zijn het ruitjesmotief en de stiksels van de stoelbekleding en de kenmerkende lijn in de grille.
Door het accupakket en de elektromotor is de Volkswagen Golf GTE ruim 250 kilo zwaarder dan de Golf GTI. Maar daar staat wel iets heel belangrijks tegenover: 7 procent bijtelling voor de zakelijk rijder. Om die reden loopt het nu storm bij de dealers. Alle GTE’s die momenteel in de Volkswagen-fabriek van de band rollen, zijn bestemd voor de Nederlandse markt om aan de vraag te kunnen voldoen.
Golf GTE prijs
De Volkswagen Golf GTE is leverbaar voor prijzen vanaf 37.949 euro. Om het meeste uit de hun auto te halen op het gebied van slim energieverbruik, krijgt iedere klant een gratis Golf GTE-rijtraining van Volkswagen.
Wil je een Volkswagen Golf Occasion aanschaffen? Neem dan eens een kijkje op de website van ViaBovag!
Nog geen reacties