GM onthult vrachtautochassis van de toekomst
Autonoom rijdend op elektriciteit uit een brandstofcel
Dit is de SURUS: een concept van General Motors als basis voor trucks van de toekomst. In feite is het een bodemplaat met daarin een elektromotor, brandstofcel en een waterstoftank. Het rijbereik met volle tank bedraagt zo’n 650 kilometer. Bovendien heeft het voertuig voorzieningen om volledig zelfstandig te rijden.
Eerder getoond bij studiemodel in 2002
SURUS (Silent Utility Rover Universal Superstructure) is een studie van een multifunctioneel voertuig. Een platform dat als basis kan dienen voor verschillende soorten opbouw. Het concept lijkt sterk op een idee dat General Motors al in 2002 showde. Dat was de Hy-Wire: een modulair platform. In een 28 centimeter dikke bodem zaten alle componenten voor de aandrijving: drie waterstoftanks op 350 bar, een brandstofcel achterin en een elektromotor.
De gedachte achter de Hy-Wire was dat de gebruiker snel kon wisselen van carrosserie. Die zat maar met tien bevestigingspunten vast, waardoor wisselen van een cabrio naar een ruime gezinscarrosserie in luttele minuten was te regelen.
SURUS: multitaskend platform
De SURUS is een autonoom rijdende interpretatie van de Hy-Wire, maar dan in de vorm van een vrachtplatform. Het concept is gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Amerikaanse legerautoriteiten. General Motors denkt vooral aan het achter elkaar rijden van een aantal van deze voertuigen. General Motors noemt ook andere toepassingen, zoals voor utiliteitsbedrijven, voertuigen voor specifieke militaire doeleinden en mobiele energieopwekking in noodsituaties.
Nog geen reacties