Gent stimuleert elektrisch rijden voor bedrijven
Stimuleren
Met de financiële maatregelen wil de stad de CO2-uitstoot terugdringen. De subsidie is vooral gericht, taxibedrijven, koerierdiensten en autodeelorganisaties en wordt gegeven bij aankoop van elektrisch voertuig. De subsidie voor taxidiensten bedraagt EUR 1.000 voor elektrische auto’s, CNG-auto’s en elektrische fietstaxi’s. Koerierdiensten krijgen 500 euro vergoed bij de aankoop van een elektrische bakfiets of een elektrische scooter. Autodeelorganisaties krijgen voor de aankoop van een elektrische auto 5.000 euro subsidie.
Particulieren
Particulieren kunnen echter alleen subsidie krijgen voor de aanschaf van een aardgasauto (1.000 euro), een elektrische fiets (250 euro) of het inschrijvingsgeld voor autodelen (maximaal 35 euro). Tom Balthazar, loco-burgemeester van Gent, geeft uitleg. “Een elektrische auto is duur waardoor een subsidie het product niet veel goedkoper maakt. Voor een CNG-auto ligt dat anders, die zijn vaak voordeliger dan elektrische auto’s.”
Infrastructuur
De stad Gent belooft ook extra te investeren in een netwerk van oplaadpunten en wil de oprichting van CNG-tankstations stimuleren. De stad investeert zelf in tien oplaadpunten en onderhandelt voor de plaatsing van additionele punten met een aantal Gentse vlootbeheerders, waaronder de intercommunales Ivago (afvalbeheer) en TMVW (waterbeheer). Zij zouden op hun grond laadpalen of cng-stations kunnen bouwen die ook publiekelijk toegankelijk zijn.
Nationale subsidie
Belgen die elektrisch willen rijden kunnen ook in aanmerking komen voor een landelijke steunmaatregelen en Vlaanderen werkt aan de afschaffing van een aantal autobelastingen voor elektrische voertuigen.
Nog geen reacties